IoT in b2b: wat levert het op voor jouw bedrijf?

door Redactie | Last Updated:   16 november 2022

Tags:

Internet of Things is een term die je als ondernemer ongetwijfeld regelmatig voorbij ziet komen. Maar wat wordt hiermee bedoeld? En belangrijker nog: wat levert IoT in b2b op voor jouw bedrijf? Wij gingen op onderzoek uit!

Het Internet of Things, ook wel IoT genoemd, is een zeer innovatief netwerk waarbij allerlei fysieke objecten worden uitgerust met sensoren, software of andere technologieën zodat ze met elkaar in verbinding kunnen blijven staan. Die verbinding maakt dat ze gegevens uit kunnen wisselen en op die manier in harmonieus verband met elkaar kunnen samenwerken. IoT kan worden gebruikt voor simpele huishoudelijke apparaten, maar zien we toch vaker terug in bedrijven. Experts verwachten dat de komende jaren steeds meer grote bedrijven hun apparaten zullen koppelen aan het IoT.

MVNO’s voor telefonie

Er zijn heel veel verschillende manieren om apparaten met elkaar in verbinding te brengen. Als we kijken naar telefonie, dan zijn mvnos een hele goede optie. MVNO staat voor Mobile Virtual Network Operator. Dit zijn dus telefoonproviders die niet over een eigen netwerk beschikken, maar meeliften op andere netwerken. Groot verschil met deze ondernemingen is ook dat ze niet over een fysieke winkel beschikken. Alles gebeurt online en de kosten kunnen hiermee dus enorm gedrukt worden.

Smartphones en MVNO

Ook op het gebied van telefonie is er dus sprake van Internet of Things. Denk alleen maar aan je smartphone die met heel veel verschillende apparaten in verbinding staat. Je stapt in de auto en deze herkent de smartphone, ondertussen maak je verbinding met je smartwatch of stuur je alvast een mailtje door naar je werkcomputer.

IoT in b2b voorbeeld

IoT in b2b voorbeelden

De voorbeelden uit de consumentenwereld zijn wel duidelijk. Spraakgestuurde apparaten zijn in veel huishoudens te vinden en laten duidelijk de kracht zien van de combinatie hardware en het internet.

1. Fabrikanten

In b2b zien we dat steeds meer machines en apparaten in fabrieken worden gekoppeld aan elkaar. Op deze manier kunnen via centrale dashboards realtime gegevens over de productie worden uitgelezen. Ook kunnen machines op elkaar reageren. Mocht de productie terugvallen op 1 productielijn, dan valt automatisch de snelheid terug van de volgende lijn. Dit is een voorbeeld van IoT in b2b bij productiebedrijven.

2. Groothandels

Je ziet ook toepassingen bij handelsbedrijven en hoe ze omgaan met b2b e-commerce. Denk aan het automatisch koppelen van magazijn actuele voorraadgegevens aan de beschikbaarheid van producten in de websop.

Breed begrip

In andere woorden: Internet of Things is dus een erg breed begrip. Bovendien staat het momenteel nog in de kinderschoenen. Bedenk maar eens hoe snel de digitale wereld zich blijft ontwikkelen. Er zullen meer apparaten gelanceerd worden, meer mogelijkheden ontstaan. Ook in de nabije toekomst zullen we steeds vaker nieuwe apparaten met elkaar willen verbinden. Dat maakt het dan ook een zeer aantrekkelijke markt. Met iot solutions speel je als bedrijf in op de toekomst.

Wat levert IoT in b2b op?

Maar hoe belangrijk is IoT nu werkelijk voor b2b? Wat levert het een bedrijf op? Hoewel veel bedrijven hier inmiddels al wel of niet bewust gebruik van maken, zien we ook dat er nog genoeg bedrijven zijn die de werking nog niet toepassen. Zonde, want het kan veel voordelen bieden.

Een aantal voordelen:

Met het verbinden van apparaten kunnen gegevens namelijk makkelijker verzameld en geanalyseerd worden. Daardoor kunnen productieprocessen efficiënter worden gemaakt en is er bovendien minder afval omdat men precies ziet wat er aanwezig is en wat er gebruikt kan worden. Hier worden ook werknemers productiever van. 

Conclusie

The IoT is here to stay. Het koppelen van systemen aan het internet brengt grote voordelen met zich mee. Ook in business-to-business zien we hier tal van experimenten én beproefde toepassingen van. Dit zal alleen nog maar toenemen in de zoektocht naar duurzamere productiemethodes en een betere dienstverlening.

Topfoto door Pixabay

Foto fabriek door Pixabay

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.