Tags: online marketing, seo
Online zijn er voldoende artikelen te vinden hoe je met SEO (organische vindbaarheid in zoekmachines) aan de slag kunt gaan. Voor de B2C markt is dat redelijk eenvoudig; de doelgroep is groot, dus de kans dat je voldoende websitebezoekers binnenhaalt is dat ook. Maar hoe zit dat in de B2B markt? Hoe zorg je ervoor dat je die kleine groep tóch weet te bereiken? Onderstaand artikel geeft antwoord op deze vragen.
Wees specifiek
Het aantal mensen dat zoekt naar een B2B product- of dienst is beduidend lager dan het aantal consumenten dat op zoek gaat naar een product of dienst. Dat betekent dat je in zowel zoekwoorden als content zo specifiek mogelijk moet gaan zijn. De eerste stap is dus altijd een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Die zoekwoorden ga je ook koppelen aan de fase van de klantreis; de oriëntatiefase, afwegingsfase en de daadwerkelijke koopfase. Op basis van de fase kun je dan specifieke content creëren.
Een voorbeeld: stel je voor dat een luxe vijfsterrenhotel op zoek is naar een cinewall met haard voor de meest luxe suites, dan zie je verschillen in zoekwoorden in de diverse fases van de klantreis. In de oriëntatiefase gaat de potentiële klant eerst kijken welke soorten haarden er allemaal zijn. Wil diegene een cinewall met haard of juist een haard in een tv kast? In de volgende fase gaat de bezoeker echt een haard overwegen.
De diverse voordelen en USP’s zijn dan ook erg belangrijk. In de koopfase is het van belang om je content in te richten op prijzen, levering, extra mogelijkheden etc.
Meer beslissers
In de B2B markt zie je ook dat er meer beslissers aan te pas komen. Een consument dat één haard aanschaft, beslist waarschijnlijk zelf en met een mogelijke partner. In bedrijven gaat dat compleet anders; die beschikken vaak over een Decision Making Unit (DMU). Dit zijn alle beslissers samen, die bepalen of de aankoop wordt gedaan of niet. Meestal bestaat deze uit 6 rollen, soms worden bepaalde rollen door dezelfde persoon ingevuld.
Belangrijk is het om je te verdiepen in al deze rollen en daar je SEO content op in te richten. Zo zal de uiteindelijke gebruiker van de haard andere zaken belangrijk vinden dan degene die alle haarden moet inkopen.
Betrek je medewerkers
In een grotere organisatie zie je vaak veel mensen die ervaring hebben met de B2B dienst of het B2B product dat geleverd wordt. De (ingehuurde) SEO expert heeft dat waarschijnlijk in mindere mate. Vaak ontstaat een soort van tweestrijd, omdat beide partijen een ander doel hebben: de één is meer gefocust op de content, de ander op de vindbaarheid. De laatste tip: betrek ze allebei! Laat de content desnoods eerst schrijven door een medewerker met kennis van product/dienst, en laat de SEO expert de tekst optimaliseren. Zo bereik je het beste resultaat!
Foto door Caio via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Het belang van online marketing groeit nog steeds
Het belang van online marketing groeit nog steeds: de consument beweegt zich steeds meer online. Hoe zorg jij voor een SEO en SEA strategie?
Hoe je wint met SEO in 2017 door Rand Fishkin
Tijdens INBOUND 2016 heb ik Rand Fishkin zien spreken, bekend van zijn Whiteboard Friday over betere SEO. Lees mijn verslag van zijn sessie over SEO 2017.
De Impact van videomarketing op Millennials
Videomarketing heeft een niet te onderschatten invloed op het koopgedrag van millenials. Lees in dit artikel waarom!
Online marketing vs. Printreclame in B2B – Welke marketingvorm belooft meer succes?
Maar is printreclame echt ten dode opgeschreven? Wat is het verschil tussen deze twee vormen van reclame en welke biedt er meer succes?
Goede marketing hoeft niet duur te zijn
marketingbudget
Woorank alternatief voor SEO check website
seo check woorank alternatief

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.