Tags: seo
De afgelopen jaren is SEO, een afkorting van het Engelse Search Engine Optimization, een steeds belangrijker onderdeel van het marketingplan van bedrijven geworden. Niet voor niets, want SEO draagt bij aan de online vindbaarheid van een organisatie. Er zijn verschillende manieren waarop SEO kan worden toegepast. Denk aan linkbuilding, het toevoegen van content op basis van een zoekwoordenonderzoek en het optimaliseren van technische factoren op een website. Zit er een verschil tussen B2B- en B2C SEO? Waarop moet je letten wanneer je start met het toepassen van SEO?
Tip: klik hier wanneer je meer wilt weten over linkbuilding en het uitbesteden daarvan. Dat laatste is aan te raden, daar het verkeerd uitvoeren van linkbuilding een negatieve impact kan hebben op de prestaties van je website.
B2B SEO gericht op vindbaarheid bij bedrijven
B2B SEO is erop gericht vindbaar te zijn voor andere bedrijven. Belangrijk hierbij is in kaart te brengen welke vraag een potentiële klant heeft. Welke diensten of producten die jij levert zijn interessant voor bedrijven en in welke situaties benutten ze deze? Je website geeft het antwoord op de hulpvraag van een bedrijf. Bij B2B SEO kan het interessant zijn om je te focussen op je lokale vindbaarheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor loodgieters en elektriciens, die voornamelijk werken met aannemersbedrijven in de regio. Voer een zoekwoordenonderzoek uit om te helpen bepalen welke hulpvraag een potentiële klant heeft. Nieuwe content kun je toevoegen op basis van dit zoekwoordenonderzoek.
Richt je op consumenten met B2C SEO
Zoals de naam al doet vermoeden is B2C SEO sterk gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van je website voor particulieren. Je kiest in dit geval andere zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Ook bij B2C SEO geldt een uitgebreid zoekwoordenonderzoek als de basis voor het vervolg. Voor webwinkels die producten aanbieden aan particulieren kan het interessant zijn zich niet slechts te focussen op Nederland, maar verder te kijken dan dat. Richt je bijvoorbeeld ook op SEO om te scoren in de Belgische of Duitse zoekmachine.
Aan de slag met SEO voor jouw organisatie
Eerder las je al dat SEO uit verschillende componenten bestaat. Integreer SEO in je marketingstrategie en bepaal welke stappen je hierbij zelf uitvoert en welke stappen je uitbesteedt aan een externe partij. Laat bijvoorbeeld niet alleen de linkbuilding door een ander bureau doen, maar ook het zoekwoordenonderzoek. Een internetbureau heeft de tools om zo’n onderzoek correct uit te kunnen voeren.
Foto door Vlada Karpovich via Pexels
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
3 Fabels die Jouw Vindbaarheid op Google in Gevaar Brengen
SEO tips om de vindbaarheid op google te verbeteren. 3 fabels die jouw seo in gevaar brengen
Zo kun je je website hoger in Google laten komen
Hoe zorg je ervoor dat je website beter gevonden wordt? We bekijken het in dit artikel?
SEO Check
(gratis) tools die je in een oogopslag een algemeen beeld geven van de vindbaarheid van je website. Ik werk graag met WooRank
SEO uitbesteden? 4x redenen om het te doen
Het kan daarom ook een optie zijn om je SEO uit te besteden. Waarom het goed kan zijn om dit te doen? Tips in dit artikel.
Tips voor het uitbesteden van je linkbuilding
Ben jij op zoek naar tips voor het uitbesteden van linkbuilding? Lees dit artikel zodat je goed geïnformeerd bent voor jouw bedrijf
White label SEO: Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden voor jezelf én voor je klanten
white label seo: wat is het en wat heb jij er aan met jouw bureau? Lees onze tips en adviezen voor het uitbesteden van SEO

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.