Online marketingtrends 2021

door Redactie | Last Updated:   17 december 2020

Het einde van een bewogen jaar is in zicht. Een mooi moment om terug te blikken op wat dit jaar op het gebied van marketing te bieden had. Wat waren de online marketingtrends van 2021? En in hoeverre had de pandemie invloed op de trends?

Videocontent nog steeds hot: live video’s nog hotter

Videocontent zit al enkele jaren stevig in de lift. Video lijkt het op z’n sloffen te winnen van andere vormen van content. Het computerscherm leent zich nu eenmaal niet goed voor grote lappen met tekst, terwijl een video wel lekker wegkijkt. Social video zou maar liefst 1200 procent meer shares generen dan tekst en afbeeldingen samen.  Zeker bedrijven maken terecht gretig gebruik van videocontent: 64 procent van de consumenten koopt eerder een product na het bekijken van een video. Een gemiste kans als bedrijf niet op videocontent in te zetten. 

Hoewel de opkomst van video’s enkele jaren geleden al in gang werd gezet, heeft het zijn hoogtepunt nog niet bereikt. In 2021 was er nog steeds ruimte voor groei. Live video haakt verder in op de trend en lijkt het op z’n beurt qua populariteit weer te winnen van reguliere video’s. De coronacrisis heeft de waarde van live video’s extra onderstreept. Tijdens de eerste lockdown nam het aantal livestreams enorm toe en deze werden massaal bekeken. De oorzaak laat zich raden, maar de verwachting is dat livestreams ook na het coronatijdperk een geliefd marketingmiddel blijven.

Zoekopdrachten via voice search

Spreken in plaats van typen is misschien nog niet zo groot geworden als door sommigen werd verwacht, maar wint wel langzamerhand meer terrein. Steeds meer mensen zien heil in voice search. Als bedrijf is het dus handig om ook rekening te houden met spraakgebaseerd zoekbedrag. De verwachting is namelijk dat steeds meer zoekopdrachten via een voice search gaan komen. Sterker nog: expert denken dat dit in de toekomst de overhand zal nemen.

Een sterkere focus op lokaal

2021 was voor de reisbranche een ontzettend slecht jaar. Verre reizen waren uit den boze en ook in Europa was er weinig mogelijk. Er lag dit jaar op marketinggebied daarom een sterke focus op lokaal. Lokale marketingcampagnes waren dit jaar belangrijker dan ooit. Google draagt daar aan bij door lokale functionaliteiten te introduceren, die een lokale marketingstrategie nog makkelijker maken.

Lokale marketing zou niet alleen moeten bestaan uit advertenties die gericht zijn op de doelgroep in de buurt, maar ook uit het verstrekken van de juiste informatie. In deze onzekere tijden is dat namelijk essentieel. Is het bedrijf wel open en zo ja, wat zijn de openingstijden precies? En welke maatregelen worden er getroffen om de uitbraak van het coronavirus tegen te gaan? Houd je doelgroep steeds op de hoogte, daar is veel behoefte aan.

Marketing nog meer geautomatiseerd

Marketing wordt elk jaar een stukje verder geautomatiseerd. Dit was het geval in 2021 en zal ook weer gelden voor 2022. Er komen steeds meer waardevolle tools die in dienst van dit doel staan. Hiermee kan een marketeer of een internet marketing bureau veel tijd besparen. Door bepaalde taken te automatiseren, blijft er meer tijd over voor het creatieve gedeelte.

De definitieve doorbraak van TikTok

Of je nu zelf fanatiek op TikTok zit of niet, je hebt de filmpjes van het medium dit jaar ongetwijfeld vaak voorbij zien komen. En dat zal op z’n beurt weer deels te maken hebben met de verveling die de quarantaine met zich meebrengt. TikTok bestaat al langer, maar floreerde dit jaar behoorlijk. Vooral jongeren lijken idolaat van het medium. Dit vormt een online marketingkans voor bedrijven. Niet alleen is het mogelijk om op verschillende manieren te adverteren op TikTok, diverse bedrijven hebben zelf ook een account op het geliefde social mediakanaal. Zeker bedrijven waar jongeren centraal staan mogen TikTok niet overslaan in hun marketingstrategie.

Shoppen op social media platforms

Fysieke winkels trekken al een aantal jaren veel minder bezoekers. De opkomst van het internet heeft de noodzaak daarvan minder hoog gemaakt. Door het coronavirus gingen dit jaar nog minder mensen naar fysieke winkels. Menig huishouden was dit jaar regelmatig in afwachting van een pakketje dat online was besteld. Social mediaplatforms deden daarop hun best om daarop in te spelen. 

Foto door Donald Tong via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.