Online adverteren ‘op maat’

door Bart Stovers | Last Updated:   28 september 2011
google adverteren

Goed adverteren is het vermijden van ‘waste’. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren. In de traditionele media is dat lastig. Je kunt immers wel met je nieuwe lichtkoepels in de Cobouw gaan staan, maar daarmee bereik je ook de betonbouwer, glaszetter en, wellicht erger nog, de concurrent. Maar zolang ‘het Vakblad voor de Lichtkoepelkoper’ niet bestaat, kun je vaak weinig anders. Dus samen met de mediabureaus zoeken we dan keer op keer de ideale mix.

‘Waste less advertising’

Nieuwe media luiden echter nieuwe tijden in. Wie op Marktplaats op zoek gaat naar een lichtkoepel, vindt bovenaan zijn zoekresultaten een keur aan aanbieders van het product, die het ‘nieuw’ verkopen. Dat is met recht doelgericht adverteren, want we weten zeker dat alleen mensen die daadwerkelijk zoeken deze boodschap te zien krijgen. Daarbij is het ook nog eens zo dat alleen wanneer er daadwerkelijk doorgeklikt wordt op deze advertenties afgerekend hoeft te worden. Waste less advertising.

En bij Google is het niet anders. Met Google AdWords maak je heel eenvoudig eigen advertenties, selecteert zoekwoorden om aan te geven waar deze advertenties moeten worden vertoond en betaalt  alleen wanneer iemand op de advertentie klikt. Dat betekent dat je alleen betaalt als de advertentie werkt. Klink goed. Toch is hier ook een waarschuwing op zijn plaats…

‘Ruben Air, take off in 2029’

B2b marketingbureau Referro heeft afgelopen jaar een grote billboard-campagne uitgerold voor E.ON waarin we ambitieuze kinderen in beeld brachten. Zo ook een jongen met vliegeniershelm die met gespreide armen door het park rent. De kop: ‘Ruben Air, take off in 2029’. De lijm van de posters was nog nat, toen in Tripoli een vliegtuig neerstortte met slechts één overlevende: Ruben. Nog dezelfde dag heeft Referro alle posters laten verwijderen. Online kan u hetzelfde gebeuren.

Begin april raakten er twee meisjes vermist tijdens een schoolreisje naar Parijs. Nederland hield de adem in en checkte uiteraard on line of de meisjes al terecht zijn. De zoekwoorden ‘vermist’, ‘Parijs’ en ‘schoolreisje’ leverden daarbij niet alleen 17.000 resultaten op, maar ook 10 advertenties. Excalibur Tours meldt doodleuk: ‘Schoolreisje Parijs; een aanrader’. Niemand heeft er aan gedacht dat deze online-marketing gewoon doorgaat. Het maakte ons nieuwsgierig…

Bij grotere rampen blijkt Google u wel degelijk te beschermen tegen ongepast adverteren. Googlen op ‘Japan’ leverde begin april geen enkele advertentie op. Het gaat fout bij ‘klein’ lokaal nieuws en het is dus als adverteerder zelf zaak, daar scherp op te blijven of ook die taak bij het bureau neer te leggen.

Oprichter van b2b marketingbureau Referro.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.