Tags: business to business, seo
Goed adverteren is het vermijden van ‘waste’. Voorkomen dus dat te veel lezers van je advertentie helemaal niet tot de doelgroep behoren. In de traditionele media is dat lastig. Je kunt immers wel met je nieuwe lichtkoepels in de Cobouw gaan staan, maar daarmee bereik je ook de betonbouwer, glaszetter en, wellicht erger nog, de concurrent. Maar zolang ‘het Vakblad voor de Lichtkoepelkoper’ niet bestaat, kun je vaak weinig anders. Dus samen met de mediabureaus zoeken we dan keer op keer de ideale mix.
‘Waste less advertising’
Nieuwe media luiden echter nieuwe tijden in. Wie op Marktplaats op zoek gaat naar een lichtkoepel, vindt bovenaan zijn zoekresultaten een keur aan aanbieders van het product, die het ‘nieuw’ verkopen. Dat is met recht doelgericht adverteren, want we weten zeker dat alleen mensen die daadwerkelijk zoeken deze boodschap te zien krijgen. Daarbij is het ook nog eens zo dat alleen wanneer er daadwerkelijk doorgeklikt wordt op deze advertenties afgerekend hoeft te worden. Waste less advertising.
En bij Google is het niet anders. Met Google AdWords maak je heel eenvoudig eigen advertenties, selecteert zoekwoorden om aan te geven waar deze advertenties moeten worden vertoond en betaalt alleen wanneer iemand op de advertentie klikt. Dat betekent dat je alleen betaalt als de advertentie werkt. Klink goed. Toch is hier ook een waarschuwing op zijn plaats…
‘Ruben Air, take off in 2029’
B2b marketingbureau Referro heeft afgelopen jaar een grote billboard-campagne uitgerold voor E.ON waarin we ambitieuze kinderen in beeld brachten. Zo ook een jongen met vliegeniershelm die met gespreide armen door het park rent. De kop: ‘Ruben Air, take off in 2029’. De lijm van de posters was nog nat, toen in Tripoli een vliegtuig neerstortte met slechts één overlevende: Ruben. Nog dezelfde dag heeft Referro alle posters laten verwijderen. Online kan u hetzelfde gebeuren.
Begin april raakten er twee meisjes vermist tijdens een schoolreisje naar Parijs. Nederland hield de adem in en checkte uiteraard on line of de meisjes al terecht zijn. De zoekwoorden ‘vermist’, ‘Parijs’ en ‘schoolreisje’ leverden daarbij niet alleen 17.000 resultaten op, maar ook 10 advertenties. Excalibur Tours meldt doodleuk: ‘Schoolreisje Parijs; een aanrader’. Niemand heeft er aan gedacht dat deze online-marketing gewoon doorgaat. Het maakte ons nieuwsgierig…
Bij grotere rampen blijkt Google u wel degelijk te beschermen tegen ongepast adverteren. Googlen op ‘Japan’ leverde begin april geen enkele advertentie op. Het gaat fout bij ‘klein’ lokaal nieuws en het is dus als adverteerder zelf zaak, daar scherp op te blijven of ook die taak bij het bureau neer te leggen.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
8 tips voor een overtuigende brochuretekst
Hoe schrijf ik een overtuigende brochuretekst, een brochure is marketing en sales dus ga er zorgvuldig mee om! lees de tips!
SEO voor een B2B website: stappenplan
SEO voor een B2B website: tips & stappenplan. Met deze stappen gaan jouw pagina's beter scoren en trek jij het verkeer dat je zoekt!
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Leadofilie: het failliet van de trechter in marketing
Hoe je wint met SEO in 2017 door Rand Fishkin
Tijdens INBOUND 2016 heb ik Rand Fishkin zien spreken, bekend van zijn Whiteboard Friday over betere SEO. Lees mijn verslag van zijn sessie over SEO 2017.
SEO Check
(gratis) tools die je in een oogopslag een algemeen beeld geven van de vindbaarheid van je website. Ik werk graag met WooRank
Hoger in Google komen? Begin met de basis!
Met andere woorden: maak je website zo sterk dat hij op eigen kracht hoog in de zoekresultaten komt bij Google.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.