Kwart van Nederlandse ondernemers doet zaken over de grens

door Marcel Nanning | Last Updated:   29 maart 2013

Tags:

PERSBERICHT | Een kwart  van de Nederlandse  ondernemers doet  zaken  over de grens. Dat gebeurt nog steeds het meest binnen Europa. Voor het eerst in jaren is de animo voor handel met  de Verenigde Staten licht af genomen Dit blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.

Kleine verschuivingen

Op dit moment importeert  54%  van de ondervraagde ondernemers die internationaal zaken doen goederen, dat is 5 procent punt  meer dan in 2012. 8% importeert diensten, gelijk aan vorig jaar. Daarnaast exporteert 40% (+3%)  goederen en 34% (-4%) diensten naar het buitenland. Europa is de belangrijkste afzetmarkt 92% (+3%), Duitsland en België zijn hierbinnen veruit de grootste markten. Buiten Europa wordt vooral zaken gedaan met  Azië 19% (+3%, en +13% t.o.v. 2011) en  Afrika 7% (+1%). De Verenigde Staten volgen met 6%.

Afrika derde handelsregio voor Nederland

De zakelijke mogelijkheden van het continent Afrika komen meer onder de aandacht van ondernemers. De verscheidenheid van kansen binnen de 54 landen verschillen echter enorm, per land en sector. De meest opvallende groei is te zien bij landen als Angola en Zuid-Afrika.

Knelpunten

De aanhoudende economische crisis zorgt ervoor dat 40 % van de ondervraagden knelpunten ervaart bij het internationaal zakendoen. Klanten betalen later dan voorheen, budgetten zijn krapper, prijzen staan onder druk en er is grote concurrentie. Ondernemers lopen meer financiĂ«le risico’s en zijn daardoor zelf ook voorzichtiger geworden. Maar ook de nog steeds toenemende administratieve lasten wordt als een ernstig knelpunt ervaren. Ondervraagden zien vooral oplossingen in een betere samenwerking binnen de EU, meer aandacht voor handel in opkomende markten, innovatie en BTW-verlaging. Ook hebben ondernemers behoefte aan financieringsmogelijkheden en een terugkeer van het vertrouwen in de economie.

Week van de Ondernemer

De Kamer van Koophandel en Agentschap NL organiseren het Internationaal Ondernemen Programma tijdens de Week van de Ondernemer op 9, 10 en 11  april 2013 in het Beatrix Theater Jaarbeurs Utrecht. Ondernemers worden met gerichte informatie verder geholpen en er staan landenspecialisten en internationale business coaches klaar om ondernemers te helpen bij hun internationale ambities. Zo kunnen ondernemers terecht bij Landen/ Regio tafels, waaronder  Afrika. Daarnaast worden er mini-masterclasses aangeboden op het gebied van Belasting/ Douane, Structureel exporteren etc. door de (private) handels bevorderende partner organisaties. Ook wordt een speciale inspiratiesessie ‘Grensverleggend ondernemen’ aangeboden.

 

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.