Een nieuwe marketingbaan? LinkedIn tips om op te vallen op bij headhunters

door Redactie | Last Updated:   7 maart 2023

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Zie je kansen in persoonlijke groei of lijkt het je gewoon tof om in een andere omgeving te werken? Welke motivatie je ook hebt, een zoektocht naar een nieuwe marketingbaan is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk kun je zelf aan de slag met een actieve zoektocht naar werk. Je kunt jezelf echter ook dusdanig presenteren op de belangrijkste online platforms zodat de banen jou weten te vinden. LinkedIn is een van de belangrijkste platforms voor de ‘passieve’ zoeker. Wil jij opvallen bij recruiters of headhunters?

Dankzij deze 7 tips liggen de prachtige marketingbanen voor jou straks voor het oprapen.

1. Een up-to-date LinkedIn-profiel

Een headhunter is zeer actief op LinkedIn. Bedrijven zoals Top of Minds, die gespecialiseerd zijn in executive search, speuren hele dagen LinkedIn af. Als jouw profiel drie jaar geleden voor het laatst is bijgewerkt, kan dat voor een headhunter reden zijn om niet verder te kijken. Ben dus alert op het aanpassen van je profiel bij gebeurtenissen als:

Door veel aandacht te besteden aan het updaten van je profiel kom en blijf je op de radar van recruiters en headhunters.

Zoekwoorden LinkedIn profiel

2. Gebruik de juiste zoekwoorden

Zoekwoorden zijn niet alleen voor (online) bedrijven belangrijk die gevonden willen worden in zoekmachines. Ook in LinkedIn wordt veelvuldig gezocht op trefwoorden door recruiters en headhunters. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken en hoe je je vervolgens het beste kunt positioneren.

Ambieer je een leidinggevende functie bij een bedrijf in de bloemensector of duurzaamheidssector? Zorg dan dat je de teksten én trefwoorden op jouw profiel hierop aanpast. Headhunters van Top of Minds weten je dan zeker te vinden.

3. Zorg voor een goede foto (of video!)

Je kent het gezegde vast wel: een foto zegt meer dan duizend woorden. Recruiters en headhunters zien dagelijks tientallen profielen. De eerste blik valt op de foto. Voor jou is het zaak om een professionele en nette foto op je LinkedIn-pagina te zetten. Een aantal tips voor een goede LinkedIn profielfoto:

LinkedIn profiel tips

4. Denk goed na over je functietitels

Zeker als je al meerdere jaren ervaring hebt, is de kans groot dat je diverse functies hebt bekleed. En functies hebben verschillende namen. Probeer je functie zo neutraal mogelijk te omschrijven. Als je een aparte naam hebt, zoals ‘chef goed humeur’, word je waarschijnlijk niet gevonden.

Ook is het soms aan te raden om een Engelstalige functietitel te hebben. De zoekfunctie van LinkedIn is daar vooral goed op ingericht. Zo word je sneller gevonden.

Veelgebruikte functietitels in LinkedIn voor Marketing:

5. Een goede samenvatting

Je LinkedIn-pagina is je visitekaartje. Een goede samenvatting is dan ook erg belangrijk. Het is zaak om kort en bondig te vertellen waarom jij voor headhunters interessant bent. Vermeld daarbij je ambities, wat je belangrijk vindt en wat jou onderscheidend maakt.

Het belangrijkste is: welke waarde voeg jij toe? Wat kun jij bereiken en hoe doe je dat.

Bekijk bijvoorbeeld deze ‘About’ tekst van een veelgevolgde marketeer. Deze marketing specialist heeft meer dan 100.000 volgers op zijn profiel en brengt hoogwaarde marketingkennis verpakt in een dosis humor. Dat zie je ook terug in zijn ‘About-teksten’.

LinkedIn About-teksten tips

6. Verzamel aanbevelingen

Je kunt jezelf nog zo mooi omschrijven, wat anderen van je vinden zegt misschien nog wel meer. Als een collega of tevreden klant positief over je is, neemt een headhunter dat zeker mee. Het geeft inzicht in je kwaliteiten en zorgt ervoor dat je eruit springt.

Als je een klus hebt gedaan of tof hebt samengewerkt met een collega kun je rustig vragen om een aanbeveling via LinkedIn. Het is kost weinig moeite maar gaat je de rest van je carriere helpen.

7. Wees actief en sociaal

LinkedIn is veel meer dan een platform waarop je profiel bekeken kan worden. Het is een sociaal netwerk dat vol staat met interessante berichten. Headhunters vinden je sneller als je regelmatig iets plaats, en als je reageert op berichten van anderen. Een aantal tips:

Conclusie

LinkedIn is voor recruiters, headhunters, opdrachtgevers en potentiele werkgevers een nummer-1 platform voor het vinden van kandidaten. Zorg dus dat je je goed presenteert op dit platform door alle opties te benutten. Dit varieert van goede foto’s en teksten tot slimme zoekwoorden en activiteiten. Veel succes met jouw zoektocht naar een nieuwe marketingbaan!

Foto header door EKATERINA BOLOVTSOVA

Lees ook: De marketingbanen van de toekomst

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.