6 ideeën voor relatiegeschenken en promotieartikelen


relatiegeschenken

In die goede oude tijd dat er nog beurzen georganiseerd konden worden, was het uitdelen van promotieartikelen aan potentiële klanten natuurlijk een integraal onderdeel van B2B-marketing. Of het nu pennen of bedrukte keycords waren, ze waren alom vertegenwoordigd. Maar de coronacrisis noopt bedrijven om creatiever te zijn met het inzetten van promotiemateriaal en relatiegeschenken, omdat elkaar ontmoeten op grote evenementen nu niet aan de orde is. Hoe kun je dan promotieartikelen en relatiegeschenken inzetten voor je marketing? We zetten een aantal ideeën op een rijtje.

Mokken bedrukken

bedrukte mokken

Het is altijd wijs om artikelen te gebruiken waar de ontvanger ook wat aan heeft, anders is de kans te groot dat het in de prullenbak belandt. Of dat het weggegeven wordt aan iemand die geen (potentiële) klant is voor jou. Doe je zaken met kleine zelfstandigen, dan kan mokken bedrukken met je bedrijfslogo en een slogan of een dankwoord voor de zakenrelatie een leuk idee zijn.

Kleine zelfstandigen hebben doorgaans geen eigen bedrukt servies en kunnen vaak wel nog wel een bijzondere mok gebruiken. En met iedere nieuwe kop koffie die ze inschenken worden ze weer even aan jouw bedrijf herinnerd, zodat er ook sneller aan je gedacht wordt wanneer ze een opdracht uit te besteden hebben.

Goede rugzak als relatiegeschenk

Zakenrelaties leveren je geld op. Om daar dankbaarheid voor te tonen, mag je best wat meer investeren in een relatiegeschenk dan in een eenvoudig promotieartikel. Een kwalitatief goede rugzak waar je subtiel jouw bedrijfslogo op laat aanbrengen kan bijvoorbeeld een relatiegeschenk zijn dat met genoegen ontvangen en gebruikt gaat worden. Iedereen kan immers wel een goede rugzak gebruiken. Is het niet voor zichzelf, dan is het wel handig voor de kinderen. Geef je beste zakenrelaties dus een mooie rugzak om ze te bedanken voor hun vertrouwen en klandizie.

relatiegeschenk paraplu

Paraplu bedrukken

Nog zo’n artikel dat iedereen wel kan gebruiken: een goede paraplu. Paraplu’s blijven kwetsbare producten die bij een goede windvlaag al kapot kunnen gaan. Daarom is het altijd welkom als je een nieuwe krijgt. Juist vanwege hun functie, namelijk droog blijven in de regen, kan het de gebruiker doorgaans weinig schelen wat erop gedrukt staat. Ook een paraplu met jouw bedrijfslogo erop zal dus dankbaar in ontvangst genomen worden door je zakenrelaties. En wanneer ze hem gebruiken in het openbaar, maken ze ook nog eens reclame voor jouw bedrijf. Een win-winsituatie dus!

Bedrukte pennen

Pennen inzetten als promotieartikel is een cliché te noemen. Maar moet je het daarom niet doen? Het is immers een makkelijke, goedkope manier om veel mensen van een promotieartikel met jouw bedrijfslogo erop te voorzien. En een pen komt altijd van pas. Zorg wel dat je investeert in kwalitatief goede pennen, zodat ze niet meteen in de prullenbak verdwijnen. Eenvoudige balpennen blijven een nuttig promotieartikel om veel mensen mee te bereiken. Als relatiegeschenk kun je ook een mooie, hoogwaardige pen laten bedrukken.

Notitieboekje

Tijdens zakelijke ontmoetingen en werkoverleggen worden vaak aantekeningen gemaakt. Hoewel het natuurlijk makkelijk is om dat meteen digitaal te doen, is het vaak not done om een laptop voor je neus te zetten, omdat je daarmee een soort barrière opwerpt. Typen op een tablet of een telefoon gaat niet zo vlot. Een ouderwets notitieboekje komt daarom nog steeds van pas. Daar kun jij op inspringen. Laat notitieboekjes subtiel bedrukken met je bedrijfslogo en geef je ze aan je zakenrelaties als relatiegeschenk. Wellicht komt hij bij jullie volgende zakelijke ontmoeting wel tevoorschijn voor aantekeningen!

Mousepads bedrukken

Wie heeft het nog over mousepads oftewel muismatten tegenwoordig? Dit terwijl ze nog steeds goed van pas komen om je muis soepel te kunnen bewegen. De meeste computergebruikers geven de voorkeur voor een muis boven een touchpad, dus hebben ze ook een mousepad nodig. Dat biedt een mooie gelegenheid voor jou om deze te laten bedrukken met je bedrijfslogo en een doosje ervan te laten bezorgen bij klanten. Zo duik je in een vergeten behoefte!

De opties zijn natuurlijk talrijk voor relatiegeschenken en promotieartikelen. Zo’n artikel moet echter wel twee doelen dienen: ten eerste is het marketing voor je bedrijf, maar het moet vooral ook nuttig zijn voor de ontvanger. Investeer daarom niet in artikelen omdat ze lekker goedkoop zijn, maar ga voor artikelen waar de ontvanger ook daadwerkelijk wat aan heeft. Anders is het verspild geld, want dan verdwijnt het in de prullenbak.

Foto door Karolina Grabowska via Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Previous Talent werven als B2B bedrijf: 3 tips
Next 10 marketing e-mail types waar je als b2b marketeer niet omheen kunt

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *