Zo breng je jouw IT-project tot een goed einde: 7 tips

door Redactie | Last Updated:   27 maart 2021

Ga je een app lanceren, ben je bezig met een nieuwe website of sta je aan de vooravond van een ander nieuw IT-project voor jouw marketing? Met onderstaande 7 tips breng je het tot een goed einde.

1. Stel een goed team samen 

Het begint allemaal met het samenstellen van je team. Bij voorkeur zijn de medewerkers niet alleen goed in hun vak, maar zijn ze ook sociaal vaardig. Zeker bij het werken op projectbasis is het belangrijk dat er een teamgevoel ontstaat. Dat heeft namelijk weer een positieve invloed op de prestaties. 

Daarnaast is het verstandig om zoveel mogelijk verschillende skills in het team op te nemen. Ben jij bijvoorbeeld zelf ergens minder goed in, dan kan een ander persoon dat weer opvangen. Zorg dat je vooraf weet waar iedereens sterke en zwakke punten liggen, zodat je hier rekening mee kunt houden. 

Kijk dus aan de ene kant naar de inhoudelijke toevoeging van de verschillende teamleden en aan de andere kant naar de verschillende persoonlijkheden. Op die manier zorg je voor een de balans in het projectteam en een optimaal resultaat.

2. Zorg voor een helder plan 

Een succesvol IT-project valt of staat met een goed plan. Wat is het einddoel van het project? En hoe ga je dat bereiken? Hoe vager de omschrijving van het project, hoe groter de kans dat het resultaat teleurstellend is. Zet helder uiteen welke stappen er gezet gaan worden.  

Helder einddoel voor het IT-project

Door het einddoel helder te omschrijven en af te kaderen is het voor iedereen duidelijk of het project op koers is. Denk aan;

Planning

Maak daarnaast altijd een duidelijke planning. Wees daar niet te optimistisch in: als er te veel tijdsdruk op de deelnemers ligt, worden er eerder fouten gemaakt. Laten zien dat je vertrouwen hebt in je team mag best, maar blijf realistisch. Sommige zaken kunnen nu eenmaal complexer zijn dan vooraf gedacht. Bovendien moet je zorgen dat er genoeg tijd is om te testen, wat ons meteen op het volgende punt brengt. 

3. Accepteer het als het niet volgens plan gaat

Hoewel het maken van een goed plan ontzettend belangrijk is, zit het er dik in dat niet alles zoals gepland verloopt. Probeer niet meteen in paniek te raken als dit gebeurt, dit hoort er nu eenmaal een beetje bij. Wees flexibel. Als je rustig blijft zal je eerder tot een goede oplossing komen. 

De risico’s van vertraging in projecten, resources die wegvallen of andere tegenvallers zijn niet allemaal in te calculeren. Je kunt er wel rekening mee houden door scenario’s te schetsen en marges in de planning te bouwen.

4. Houd de geboekte progressie bij

Check periodiek met je team hoe het project vordert. Je hoeft echt niet eindeloos te vergaderen: dat is alleen maar zonde van de tijd. Maar het is zeker goed om af en toe een meeting te houden over de vooruitgang van het project. Hierdoor zal iedereen sterker geneigd zijn om daadwerkelijk progressie te boeken, anders is er tenslotte niets om over te vertellen. 

5. Sla het testen niet over

Een van de belangrijkste onderdelen van je project is dat het testen. Alleen door uitvoerig testen weet je zeker dat je IT-product klaar is voor de lancering. Sommige mensen slaan deze fase over op het moment dat de tijd begint te dringen, maar dat is allesbehalve verstandig. Als je later nog foutjes tegenkomt, ben je verder van huis. 

6. Schakel desnoods hulp in 

Weet je niet zeker of je het allemaal in goede banen gaat kunnen leiden? Schroom dan niet om experts om hulp te vragen. Bedrijven die zich richten op IT development kunnen je helpen om de taken de stroomlijnen en inzichtelijk te maken. 

7. Evalueer na afloop 

Vergeet niet om na afloop te evalueren. Wat ging er goed? En wat had er beter gekund? Bespreek dit met het volledige team. Een evaluatie kan heel nuttig zijn voor een eventueel volgend project.

Foto door Startup Stock Photos via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.