Vorig weekend was ik een dagje in de Efteling. Het duurde niet lang voor ik de Sprookjes-sprokkelaar tegen het lijf liep, een creatie van Paul van Loon en Prinses Laurentien. Een verhalenverteller die uit takken en twijgjes verhalen haalt en opschrijft in zijn boeken. Zijn doel is dat sprookjes en verhalen nooit verloren gaan en altijd doorverteld worden. Hij vertelt over Sterre, een eenzaam kind dat op zoek gaat naar een kasteel met een bibliotheek vol vergeten verhalen en sprookjes.
De Content-Sprokkelaar; avonturier & schatzoeker
De parallellen met de hedendaagse marketeer zijn zo gelegd. Marketeers zijn net als de sprookjes-sprokkelaar dagelijks bezig met het vinden, creëren en verspreiden van verhalen. Het zoeken van verhalen over de klant en zijn belevingswereld. Verhalen waarin de toehoorder zich kan herkennen, vaak ook met helden en wijsheden. Denk aan het klassieke heldenverhaal; die referentiecase waarin een bedrijf een probleem heeft dat door het reddende bedrijf met vakmensen verholpen wordt. Of het toverboek van de tovenaar; dat whitepaper met die speciale onderhoudstips van de meest ervaren specialist uit het bedrijf. Goede verhalen liggen misschien voor het oprapen, maar we moeten de nodige ontberingen doorstaan om ze te vinden. In sommige gevallen zelfs de meerkoppige draak verslaan om bij de content schat te komen.
Content Marketing en beleving
Er is nog een overeenkomst. Net als bij sprookjes gaat het bij Content Marketing ook over een beleving en hoe de lezer zich kan identificeren met het verhaal. Schets je de problemen die herkenbaar zijn, geef je oplossingen die aansluiten bij de wensen van de doelgroep. Of weet je je doelgroep simpelweg te raken. Merkbeleving is niet alleen belangrijk in b2c marketing, steeds vaker zien we geweldige voorbeelden van b2b merken die merkbeleving centraal zetten in hun Content Marketing.
Verschillen zijn er ook. Het belangrijkste verschil is dat het bij Content Marketing gaat over echte, authentieke verhalen. En als het goed is, zijn de verhalen een stuk minder wreed.
Foto: VijfZintuigen, Carlo van Schijndel.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
De belangrijkste valkuilen in B2B-contentmarketing
Trap jij in deze valkuilen van contentmarketing? De meeste bedrijven doen wel iets met content maar trappen vaak in dezelfde val!
Een Content Marketing Business Case in 4 stappen
Je zult de ROI van Content Marketing moeten aantonen om voldoende budget en draagvlak te verkrijgen. Hoe stel je een Content Marketing business case op?
Tips voor het vertalen van een website (om internationaal te ondernemen)
Tips voor het vertalen van een website (om internationaal te ondernemen). Let op tone-of-voice, de juiste vertaler en websitestructuur.
Excelly Awards 2014 voor AkzoNobel, TenCate en Heijmans
Excelly Awards 2014 voor AkzoNovel, TenCate en Heijmans
Grensverleggende marketing: cruciaal voor internationaal succes
Internationale marketingcampagnes; waar je aan moet denken en waar je op moet letten; vertalen, cultuur, wetten, regelgeving en meer.
‘Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day’ wijst de route naar digitaal succes
De volgende stap voorwaarts in de digitale transformatie tijdens Digital Marketing & Social Strategy in one day November 2017
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.