Wat is een goede sales pitch en wat is daar voor nodig? Tips & voorbeelden!

door Marcel Nanning | Last Updated:   20 januari 2022

Tags: ,

Een sales pitch, waar heb je dat voor nodig? Een goed product is het halve werk maar je moet het product ook nog eens goed kunnen verkopen. Soms is het product al af en wil je het daadwerkelijk verkopen, maar soms heb je nog een investering nodig en kan je alleen nog maar het idee verkopen. Voor deze situaties en talloze andere heb jij een zeer strakke sales pitch nodig. Alleen moet een goed verhaal gaan er deuren open die eerste gesloten leken te zijn. Toch is het opvoeren van een mooi verhaal waarmee jij je doel bereikt, zo makkelijk nog niet. In dit stuk lees jij over een goede pitch en wat jij moet doen om jouw verhaal zo effectief mogelijk te maken. Eerst kijken we naar wat een salespitch precies is en daarna naar hoe je er één met of zonder presentatie opstelt.

Wat is een sales pitch precies?

Een product of het idee van een product is niets zonder dat de maker of verkoper van het product of het idee, het kan verkopen. Een sales pitch is een verhaal waarmee jij jouw product of idee verkoopt aan anderen. Meestal zijn dit hele korte en strakke verhalen waarmee jij de ander van de waarde van jouw product overtuigt. Echter, het kan ook een langere presentatie zijn met bijvoorbeeld slides of een filmpje.

Aan de andere kant staat het gemiddelde verjaardagsfeest waarop jij aan jouw rijke oom jouw idee kan verkopen. Elke pitch heeft in ieder geval gemeen dat er iets verkocht probeert te worden. Mensen geven natuurlijk liever niet hun geld uit, dus je zal een goed en strak verhaal moeten hebben. Straks krijg jij de beste tips waarmee jij altijd zult scoren.

sales pitch tips

Tips voor een goed verkoopverhaal

Hieronder vind jij allerlei tips om een sales pitch op te stellen, die altijd werkt. Eerst zullen we kijken naar een verhaal wat jij altijd en overal kan ophangen. Oftewel in de lift en in de supermarkt ben jij voorbereid om het verkoopverhaal van jouw leven te vertellen. Daarna kijken we naar meer formele en voorbereide verhalen waarbij jij gebruik kan maken van een presentatie.

1. Kort maar krachtig

Allereerst moet je bedenken dat mensen niet heel erg van verkooppraatjes houden. Niemand heeft zin om naar lange verhalen te luisteren, dus moet jij snel toeslaan met jouw verhaal. Daarom is het idee van jouw verhaal vertellen in een lift zo passend. In een lift heb je maar een minuutje of minder om je verhaal te doen, dus moet je snel vertellen wat het product is en waarom de luisteraar het product moet kopen. Als jij een goed product hebt is dit altijd mogelijk, maar zelfs bij een minder product moet het lukken.

Zorg dat jij meteen vertelt wat jouw product of idee is en waarom de gene die luistert er goed aan doet om te investeren in jouw product, dienst of idee. Wees dus specifiek naar de luisteraar toe. Een voorbeeld van een concrete sales pitch:

“Ik ben van XYZ en wij zorgen met onze unieke tool voor een toename 35% traffic op websites van zakelijke dienstverleners, gegarandeerd.

Zo weet de persoon die luistert meteen wat hij aan je heeft.

2. Praat alleen over de belangrijke zaken

De fout die het meest gemaakt wordt, is dat men over onbenullige zaken gaat praten. Daarom is het zo belangrijk om van te voren te weten wat jij precies moet vertellen. Een goede verkoop pitch is gericht op de luisteraar en niet op een algemeen publiek. Als jij dus een 65 jarige man uit Groningen voor je hebt zitten, dan moet jouw pitch daarop gericht zijn. Bedenk goed dat jij deze persoon moet overtuigen en niet de mensen die niet luisteren of buiten jouw doelgroep vallen.

3. Wees altijd voorbereid

Sommige mensen hebben een natuurtalent voor pitchen. Zij hoeven zich niet voor te bereiden, want als je er een muntje in gooit, dan gaat het altijd lopen. Dit werkt niet altijd en bovendien kunnen ook de talentvolle pitchers hun verhaal aanscherpen. Zorg dat je altijd bent voorbereid, zorg dat je altijd je pitch klaar hebt staan. Je kan zomaar iemand tegenkomen die jou succesvol gaat maken.

Denk aan een dinertje, aan een rit in de trein of een avond in het theater. Jij moet ten alle tijden weten wat jouw product of idee precies is en waarom de persoon tegenover jou er in zou moeten investeren. Als deze persoon misschien niet precies in jouw doelgroep valt, is het nog van belang om een pitch neer te kunnen leggen; je weet nooit wie jouw gesprekspartner kent!

4. Gebruik non-verbale communicatie bewust

Je wil je inhoudelijke verhaal zo goed mogelijk over de bühne zien te krijgen. Een belangrijke tool daarvoor is jouw lichaamstaal (non-verbale communicatie). Ben je bewust van;

5. Speel in op de ‘jager en verzamelaar’ in ons

Mensen hebben verzamel- en jachtinstinkten. Hier spelen marketeers en verkopers al jaren op in door schaarste te benadrukken of de urgentie aan te geven. ‘Als je nu beslist kun je nog gebruikmaken van 30% korting. Daarna gaan de prijzen weer omhoog”. Of; “Er zijn nog 2 producten beschikbaar uit deze special-serie”.

6. Sluit altijd van met een call-to-action

Waar je ook de kans krijgt om te pitchen; zorg altijd voor een call-to-action in je sales pitch. Een goede sales pitch leidt tot actie. Dit kunnen uiteenlopende handelingen zijn zoals:

Hiermee zorg je dat je de energie van de pitch omzet naar resultaat. Bij marketing en sales draait het vooral om het wegnemen van drempels. Je kunt je gesprekspartner ook helpen bij het nemen van de de volgende stap.

sales pitch presentatie

Een voorbereid verkoopverhaal met presentatie

Het kan natuurlijk zo maar zijn dat jij nu al weet dat jij over twee weken jouw salespitch moet doen bij een groot bedrijf. Je hebt nu alle tijd om je voor te bereiden, maar dat schept ook hoge verwachtingen bij jouw gesprekspartner(s).

Op zich hoeft de tekst niet heel veel anders te zijn dan bij een informeel verhaal. Je hebt nu alleen maar iets meer tijd, waardoor je jouw verhaal iets beter kan inleiden. Daarbij moet je je goed voorbereiden op een aantal moeilijke vragen. Het goed beantwoorden van die vragen zal jouw sales pitch maken of breken. Ook moet je veel tijd besteden aan je slides, maar daarover hieronder meer.

1. Het maken van een geslaagde presentatie

Iedereen heeft op school tegenwoordig wel een presentatie met slides gemaakt, maar toch weet nog niet iedereen hoe het nou goed moet. Er zijn een aantal simpele trucjes. Het begint met het allerbelangrijkste: luisteren naar de stakeholder. Als je de mogelijkheid hebt om de klant of prospect te spreken voordat je gaat presenteren, gebruik dan de zorgvuldig verkregen informatie in jouw verhaal. Je kunt de basis van je presentatie gebruiken maar deze finetunen op de input uit het gesprek.

2. De sales pitch presentatie opmaken

Zorg er allereerst voor dat de achtergrond mooi is opgemaakt, maar niet storend. Een wit scherm is saai en fel voor de ogen, maar de achtergrond moet ook niet afleiden van het verhaal. Daarbij moet je niet veel tekst gebruiken. De tekst is om jou en jouw verhaal te ondersteunen, maar niet om het publiek daadwerkelijk te laten lezen. Je hebt graag aandacht voor jouw verhaal, het lezen van de slides zal ze afleiden.

Daarbij moet je goed gebruik maken van de mogelijkheden die een presentatie biedt. Zo kan je foto’s en filmpjes gebruiken om jouw verhaal te versterken. Als je video gebruikt, test het afspelen goed door. Dit gaat te vaak mis tijdens presentaties.

3. Maak gebruik van professionals in het creëren van jouw presentatie

Als jij daadwerkelijk een hele grote en belangrijke presentatie hebt, waar veel geld vanaf hangt, dan kan je overwegen om de hulp van een professional in te roepen. Er zijn mensen die echt ontzettend goed zijn in het maken van slides. Een goede presentatie kan jouw verhaal echt sterk verbeteren en daarom kan het de investering meer dan waard zijn.

Zoek wel iemand uit die precies weet hoe dit moet, want anders is het natuurlijk zonde van jouw geld. Ook moet je er goed voor zorgen dat hij of zij precies weet wat jij moet gaan verkopen en aan wie. Als dit allemaal niet duidelijk is, dan heb jij helemaal niks aan de hulp en dan zal het alleen maar de kracht van jouw verkoop pitch verminderen.

Een sales pitch wordt beter als je oefent

Met deze tips moet jij sowieso een goed verhaal kunnen maken. Houd het kort en to the point en weet wie je voor je hebt. Echter, er is maar één manier om echt de perfecte pitch te krijgen. Dat is natuurlijk oefenen, oefenen en oefenen.

Hoe vaker je het verhaal vertelt, hoe beter je er in wordt. Als jij een sterk verhaal kan houden, dan zullen de mensen die naar jou luisteren jou sneller vertrouwen en ook jouw producten en ideeën willen kopen. Natuurlijk kost oefenen tijd, maar het zal zich dubbel en dwars terugbetalen. Ook is het handig om veel naar andere mensen te kijken. Ga eens op youtube kijken naar mensen zoals Marcus Sharidan, een sterke verkoper die marketing en sales als 1 ziet.

Gebruik tools om je te helpen bij jouw sales pitch

Of het nu gaat om een spontane pitch of een voorbereid pitch-moment; je kunt je verhaal versterken door de juiste tools te gebruiken.

1. Notitie-tools

Leg je pitch vast in een notitietool zoals OneNote zodat je er altijd bij kunt via al je devices. Dit geeft je ook de mogelijkheid om de pitch te blijven aanpassen en verbeteren op basis van de feedback die je ontvangt op de sales pitch.

2. Visuele tools

PowerPoint of andere presentatietools helpen je bij het vormgeven van je verhaal. Je kunt ook tools als Canva inzetten om sterke visuals toe te voegen aan je verhaal. Dit zijn tools je eenvoudig tot je beschikking hebt en direct kunt inzetten.

3. Social Media en CRM

Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter je kunt inspelen op de behoeften. Social Media als LinkedIn bieden veel informatie over de interessegebieden van je doelgroep. Door een deepdive in de interessegebieden van de doelgroep te maken, versterk je je sales pitch. Daarnaast is het verstandig om contactgegevens vast te leggen en te gebruiken. Hier komen salestools zoals CRM om te hoek kijken. Een aantal voorbeelden van CRM software:

Dit zijn allemaal tips die jij zo kan toepassen om jouw producten sneller en eenvoudiger te verkopen. Wacht niet langer en ga aan de slag met jouw sales pitch!

Lees ook: Life is a pitch! Verdubbel je omzet door een strak verkoopverhaal!

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.