Tags: b2b, e-commerce
Vanzelfsprekend zijn online bestelfouten niet bevorderlijk voor jouw business. Maar wist je ook dat dit grote negatieve impact heeft op de bedrijfsvoering van jouw klant? Wat kun je doen om online bestelfouten en retouren te verminderen? In deze blog vind je 4 cruciale tips om deze te voorkomen.
Sana Commerce vroeg Sapio Research onderzoek te doen naar 560 B2B kopers wereldwijd. Hieruit blijkt dat 44% van de professionele kopers minimaal één keer in de twee weken te maken heeft met online bestelfouten.
Aantal bestelfouten zorgwekkend
Uit deze cijfers blijkt daarnaast het volgende:
- 19% van de professionele kopers heeft wekelijks te maken met bestelfouten.
- 9% heeft zelfs dagelijks te maken met bestelfouten.
Zorgwekkend, als je bedenkt dat ondervraagden uit het onderzoek ook aangeven dat ze gemiddeld 401 tot 550 bestellingen per dag (met een gemiddelde van 41- 55 artikelen) plaatsen.
Vanwege dit grote orderaantal en de hoge bestelfrequentie, heeft dit aanzienlijk negatieve invloed op de verkoop, winstgevendheid, productiviteit en efficiëntie van de organisaties van jouw klanten.
Dat blijkt uit de volgende cijfers:
- 6-10% daling van de efficiëntie, winstgevendheid en productiviteit
- 1-5% omzetdaling
De Benelux is de regio waar de organisaties van B2B kopers het meeste nadeel ondervinden. Meer dan 30% van de B2B klanten ondervindt hier een daling van meer dan 11% in de efficiëntie en productiviteit.
Hier valt dus nog een hoop te verbeteren Er zijn twee belangrijke oorzaken voor online bestelfouten:
- Menselijke fouten: het gaat hierbij om verkeerde productselectie, aankoop, verzendinformatie en accountgegevens.
- Onjuiste online informatie: hierbij kun je denken aan verkeerde weergave van producten, voorraden en gerelateerde producten en prijzen.
Voorkom retourzendingen en e-commerce fouten
Hier 4 manieren waarop je e-commerce fouten en retouren kunt voorkomen:
- Gebruik maken van de kracht van je ERP-systeem: De data uit het ERP is de meest betrouwebare bron als het gaat om voorraad, prijzen en productinformatie. Waarom zou je je B2B e-commerce platform hiermee niet integreren? Fouten (zoals onjuiste producten, verouderde prijzen en artikelen die niet op voorraad zijn) komen dan niet meer voor. Alle informatie wordt realtime op je webshop weergeven.
- Online productbeschrijvingen optimaliseren: onvolledige informatie is de nummer 1 oorzaak van online bestelfouten en retouren. Wanneer B2B klanten gedetailleerde productinformatie tot hun beschikking hebben, zullen zij veel minder snel het verkeerde product kiezen. Zorg ervoor dat je producten in ieder geval worden weergegeven met productspecificaties, diagrammen, certificaten en afbeeldingen.
- Klanten zelf online retourzendingen laten regelen: geef je klanten de mogelijkheid om hun retouren online te beheren? Uit het onderzoek van Sana Commerce blijkt dat 59% van de ondervraagden online toegang tot hun bestelinformatie wil.
- Online toegang tot account – en bestelgeschiedenis van je klanten: zo hebben je klanten altijd toegang tot alle informatie en zijn ze volledige in controle over hun bestellingen.
Wil je de resultaten van het complete onderzoek bekijken? Download dan hier de B2B buyer guide.
Lees ook dit artikel over de trends van e-commerce 2021.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Hoe maak je van jouw B2C webshop een B2C + B2B webshop?
Hoe maak je van jouw B2C webshop een B2C + Zakelijke webshop waar b2b klanten ook kunnen bestellen. Overbrug het verschil tussen b2c en b2b met deze tips
Je hebt een super B2B blog geschreven, hoe laat je dit maximaal renderen?
Je hebt een super B2B blog geschreven, hoe laat je deze maximaal renderen?
Haal meer uit je webshop: tips voor succes
Wil jij jouw webshop nog beter laten draaien en meer succes boeken? In deze blog bespreken we diverse tips voor webshopoptimalisatie.
b2b Slideshare die je niet kunt missen; 2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
2014 benchmark report on b2b content marketing en lead generation
Meer uit je database halen: B2B klanten succesvol segmenteren
Klantsegmentatie: Door het verdelen van leads en/of klanten in kleinere groepen wordt een gerichtere en efficiëntere communicatie mogelijk.
Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
Welke mogelijkheden bieden Periscope & Meerkat voor B2B Marketing?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.