Infodoodle, de nieuwe infograph?

door Marcel Nanning | Last Updated:   17 februari 2022

Tags:

We zien ze in overvloeden; de infographs of infographics. Een creatieve manier om trends, ontwikkelingen en complexe verbanden weer te geven in een overzicht. Laatst kwam ik iets tegen dat je zou kunnen zien als een leuke variant op de Infograph; de infodoodle. 

Wat is een infodoodle of infodoodling?

Een infodoodle is een infographic die is gebasseerd op tekeningen.

In de praktijk zien we vaak infodoodles rondom brainstormsessies, een visuele weergave van campagnes of live registraties van events. Ook in b2b marketing worden infographics en infodoodles steeds vaker ingezet. Juist door het speelse karakter bieden ze de mogelijkheid om complexe processen, producten of diensten verteerbaar weer te geven.

De voordelen van een infodoodle

Zoals aangegeven bieden infodoodles een aantal interessante voordelen voor de content marketeer. We sommen er een aantal op:

  1. Ze kunnen live worden gemaakt, bijvoorbeeld tijdens events.

Er zijn tekenaars die tijdens evenementen samenvattingen en eventregistraties maken van events. Ze kunnen bijvoorbeeld een samenvatting ‘doodlen’ van de belangrijkste keynote sessies. Ze kunnen ook een totaalbeeld weergeven van een geheel event. Het is niet alleen een leuke eye-catcher tijdens het event maar levert ook interessante content op om na te sturen naar eventgasten of deelnemers die niet hebben deelgenomen.

2. Speels karakter

B2b marketing gaat vaak over specificaties, complexere functionaliteiten of product eigenschappen. Om daar een bepaalde helderheid in te geven worden visuele vertalingen vaak gebruikt. Een infodoodle is daar een mooie vorm voor. Niet alleen kun je er alle kanten mee op (je kunt ze zelfs dynamisch maken met bewegende elementen, een .gif bijvoorbeeld). Door het speelse karakter is het voor de ontvanger prettiger om de content te consumeren.

3. Creatief en onderscheidend

Uitingen zoals infodoodles hebben een creatief, kleurrijk karakter en kunnen zeer onderscheidend zijn. Als alle concurrenten communiceren met grote blokken tekst en foto’s kun je met infodoodles juist onderscheidend communiceren. Ook kun je daar een bepaalde beeldtaal mee ontwikkelen zodat het merk herkenbaar is voor iedereen op basis van de tekenstijl.

Een voorbeeldje van Marketingprofs. Laten we zeggen, een soort gekrabbelde brainstorm. De eerste komen uit de koker van Marketingprofs. Hoe dan ook, deze kwam ik tegen met het oog op B2B uitdagingen.

infodoodle_mobile
Infodoodle_17contentcreationideas

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.