Tags: marketingstrategie
Reclames zien we dagelijks. In YouTube video’s, op televisie, online en op reclameborden komen zo’n beetje alle bekende merken voorbij. Vaak staan de namen en logo’s van deze merken enorm in beeld en kun je er niet omheen. Het is overduidelijk dat er een bepaald product aangetoond, aangeraden of aanbevolen wordt.
Maar wat we vaak niet zien, zijn de stiekeme manieren waarop reclame wordt gemaakt. In films, series, in boeken of zelfs op televisieprogramma’s wordt er vaak subtiel reclame gemaakt voor een product. Deze marketingtactiek zorgt ervoor dat jij, als nietsvermoedende kijker, onbewust een bepaald product opslaat. Deze manier van reclame maken, heet product placement.
Wat is product placement precies?
Wat houdt dit begrip precies in? Wanneer bedrijven of organisaties reclame maken, is het de bedoeling dat dit groots is en dat iedereen het ziet. Vaak negeren mensen overdreven reclames: wanneer je een video kijkt skip je de advertentie en als je een programma aan het kijken bent ga je even chips halen.
Product placement wordt ook wel sluikreclame genoemd vanwege de manier waarop het weergegeven wordt: heel subtiel. Let er maar eens op. Wanneer je een film kijkt, kan het zomaar zo zijn dat de personages uitsluitend in een bepaald automerk rijden. In sommige series doen de personages boodschappen bij één en dezelfde winkel. Dit zijn allemaal vormen van sluikreclame die bedoeld zijn om het merk meer bekendheid te geven en de mogelijkheden van het product te tonen.
Verschillende manieren van product placement
Er zijn verschillende manieren van product placement. De volgende drie zijn de meest gebruikte manieren op het gebied van product placement. Dit zijn screen placement, script placement en plot placement.
Screen placement
Bij een screen placement wordt er een product gebruikt in een shot waarbij deze of op de voorgrond of op de achtergrond staat. Bij deze manier van vast leggen is het product niet genoemd maar levert het wel een dusdanig lange tijd op het scherm op dat men het kan gaan onthouden.
Script placement
Script placement is een manier van een product vastleggen door een personage een product te laten benoemen. In een reclame zal de desbetreffende persoon het product dan benoemen bij naam. Het product wordt dan dus in het script verwerkt van de personage.
Plot placement
Wij deze manier van een product aanbieden in een film of reclame is het product ook echt onderdeel van het geheel. Dit zijn dan producten die verbonden zijn aan personages in een film. Hierbij kan er bijvoorbeeld gedacht worden aan James Bond. De Aston Martin is een product dat al vele jaren terugkomt in de verschillende James Bond films. Er zijn zelfs films waar er klassieke of nieuwe Aston Martin auto’s worden gebruikt.
Hoe weet je dat product placement werkt?
In het eerste opzicht lijkt het lastig om te weten wanneer sluikreclame echt werkt. Zelf zal je wellicht nooit letten op automerken in films of supermarkten in series. Tóch is er een manier om weer te geven dat sluikreclame voor jouw product heeft gewerkt.
Mediaspecialisten kunnen je hierbij helpen. Zij kunnen een aantal verschillende dingen monitoren een aantal dingen, waaronder de zichtbaarheid van het logo, hoe zichtbaar het product is en hoe lang het product in beeld is tijdens een opname. Op deze manier kan de tijd dat jouw product in beeld is optimaal worden gebruikt en weet je zeker dat alle kijkers het logo duidelijk hebben gezien!
Al met al veel manieren om jouw product te tonen aan de wereld en de werking hiervan te achterhalen. Probeer product placement dan ook uit voor jouw product.
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketingtips voor MKB Deel 2: Inside-out vs outside-in (afnemers)
Afnemers zijn klanten, cliënten of opdrachtgevers die producten of diensten aanschaffen. Een afnemersanalyse is zinvol om dit aan te scherpen
B2B marketing: oplossingen voor gerichte reclame
De uitdaging van de toekomst is al begonnen: b2b marketing moet voor het bedrijf een zichtbaarheidsstrategie opzetten die hen zowel op het web als offline als hoofdrolspelers ziet.
Een mediabureau inschakelen; een strategische zet op het marketing-schaakbord
Een mediabureau inschakelen? Tips en voordelen! Met deze tips zet jij concurrenten buiten spel op het marketing schaakbord.
In 7 stappen van product- naar servicefocus
Hoe pak je die omslag naar servicefocus strategisch aan? Martijn Smit, Head of Marketing bij Bechtle, deelt zijn stappen voor succes
De challenge; een onderschat marketinginstrument dat onmisbaar is voor SaaS-bedrijven
Wat is een challenge als marketinginstrument precies is, hoe werkt dit en wat kun jij er mee met jouw merk?
CMO Barometer: dit wordt er van marketingteams verwacht in 2025
CMO Barometer: dit wordt er van marketingteams verwacht in 2025. Belangrijke conclusies uit onderzoek
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.