Veel b2b marketeers proberen zichtbaar te zijn voor hun doelgroep, het liefst rechtstreeks vanuit de zoekopdracht in Google. Er zijn echter ook heel veel vergelijkingssites die een rol kunnen spelen in de Customer Journey van jouw klant. Daar zul je dus ook marketing op moeten doen.

Voorbeelden van vergelijkingssites in b2b

In b2c zijn we allemaal bekend met de vergelijkingssites voor onze zorgverzekeringen, telefoonabonnementen of energieleveranciers. Denk aan www.gaslicht.com, www.stroomgaskompas.nl en al die andere voorbeelden. Belangrijk daarbij is de betrouwbaarheid & onafhankelijkheid van het platform, de volledigheid en of het up-to-date is uiteraard. Samengevat: hoe relevant is de website.

Als b2b marketeer kun je ook profiteren van dit soort platforms. Voor alle type producten en diensten zijn er wel voorbeelden van vergelijkingssites in b2b te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar de softwarebranche. Jouw prospect heeft een ruimte keuze uit websites om softwareleveranciers te vergelijken. Denk aan www.crmwijzer.nl of appwiki.nl voor een vergelijk van bedrijfssoftware en CRM. Een ander voorbeeld zie je terug in de evenementenwereld. Marketeers in de eventbranche kunnen moeilijk om sites als events.nl heen bij het bereiken van hun doelgroepen.

Wacht even….vergelijkingssites…?

Een kleine afslag over de definitie van vergelijkingssite. Misschien dekt ‘vergelijkingssite’, in veel gevallen niet de lading. Onafhankelijke kennis-platforms bieden ook vaak mogelijkheden om leveranciers, producten of diensten te vergelijken. Ze bieden echter veel meer dan dat.

Voorbeelden als Emerce bieden ook vaak een vergelijk maar zijn hoofdzakelijk ingericht als kennis-hub.

Je zou dus ook kunnen spreken over Online Magazines, kennishubs, branchewebsites, nicheblogs, review-websites of online media. In veel gevallen zijn er ook mogelijkheden om middels gastblogs jouw kennis tentoon te stellen.

Deze site (www.b2bmarketeers.nl) hoort daar overigens ook tussen.

Hoe dan ook, al deze websites bieden waardevolle informatie voor jouw doelgroep en spelen hier een wezenlijke rol in. Je zou kunnen zeggen dat ze fungeren als influencer voor jouw doelgroep.

Goed.

Zelf winnen of meeliften op bereik van vergelijkingssites?

Als marketeer maak je keuzes over je b2b marketing strategie: ga ik zelf proberen te winnen in Google, ga ik meeliften op het bereik van anderen of combineer ik de inzet? Als je kijkt naar de doelgroep loont het om antwoord te geven op vragen die leven bij jouw buyer persona’s.

Jouw prospect vraagt zich wellicht af:

“Waar moet ik op letten bij het vergelijken van CRM software?”.

Vergelijkingssites geven hier ongetwijfeld antwoord op en bieden de zoeker wellicht een aantal opties van CRM-systemen. Dan kun je maar beter zorgen dat je daar tussen staat.

Als we even bij dit voorbeeld blijven zou je er ook voor kunnen kiezen om via goede artikelen zelf adviezen te geven rondom CRM selecties. Het artikel: ‘tips om tot een goed CRM systeem te komen’ zou prima passen op de website van een CRM leverancier. Zeker als dit zo authentiek en zuiver mogelijk geschreven is. Of bijvoorbeeld door iemand anders die buiten het bedrijf staat, zoals een expert.

Een derde optie, mits de kennishubs het toelaten, is aanbieden om gastblogs te schrijven op het betreffende platform en hiermee te bouwen aan jouw bekendheid als expert.

Thought leaderhip, the magic word!


Hiermee werk je aan thought leadership en kun je best wel eens hoog gaan scoren in Google. En als je dit goed doet, zal de prospect hier waarde aan hechten en kun je bouwen aan je de merkvoorkeur bij de doelgroep voor jouw merk.

Kruip wel in de huid van de doelgroep want je zult van hele goede huizen moeten komen en steengoede content moeten leveren. Zeker als je er voor kiest om op een eigen platform thought leadership op te bouwen.

Want wie geloof jij zelf als je bijvoorbeeld gaat overstappen naar een nieuwe energieleverancier? Het advies van leveranciers als Essent of het advies van vergelijkingssites zoals www.gaslicht.com?

Afbeelding: https://unsplash.com/