De voordelen van personaliseren in B2B-marketing

door Redactie | Last Updated:   27 september 2022

Personalisatie in het b2b marketing is in de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen. En dat is natuurlijk niet zonder reden. Personalisatie speelt een steeds grotere rol in de B2B-markt omdat het bijdraagt aan een betere relatie met de klant, meer leads oplevert en de conversie verhoogt. Wat andere voordelen zijn van personaliseren in B2B-marketing? Wij sommen het hieronder voor je op.

Je laat de klant zich uniek voelen

Wat een voordeel is van personaliseren in de wereld van B2B-marketing, is dat je de klant hierdoor uniek laat voelen. De persoon voelt zich geen nummertje door de persoonlijke benadering en dit is een groot pluspunt. De klant merkt dat er aandacht is geschonken aan het persoonlijk aanspreken van de klant. Personaliseren doe je door bijvoorbeeld persoonlijke e-mails te sturen, een gepersonaliseerde chat aan te bieden, een afgestemde website te realiseren, een kaartje te sturen (voor de verjaardag bijvoorbeeld) of door een verzendverpakking persoonlijk te maken. Hoe persoonlijker, hoe beter.

De bezoekers blijven langer op je website of webshop

Een andere reden om aan de slag te gaan met personaliseren is omdat de bezoekers hierdoor langer op je website of webshop blijven. En dat is fijn, want hoe langer men tijd spendeert op jouw website of webshop, hoe groter de kans is dat zij daadwerkelijk actie ondernemen. Door je website of webshop te personaliseren door content aan te bieden die past bij het persoonlijke profiel bijvoorbeeld, zorg je ervoor dat bezoekers sneller kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. En dat betekent weer dat er sneller geklikt wordt op relevante knoppen.

Als bezoekers hun naam of die van hun bedrijf terug zien op jouw website, geeft dit ook een gevoel van herkenning en waardering. Ook dit zorgt voor een langere time on site.

b2b marketing personalisatie verpakking

Vertrouwen wekken

Een ander voordeel van personaliseren in B2B-marketing is het feit dat je hiermee vertrouwen kunt wekken bij je klant. Hoe persoonlijker jouw aanpak, hoe meer dit gewaardeerd wordt. Een persoonlijke aanpak is tenslotte een stuk leuker dan dat er op een vrij standaard manier contact wordt gezocht met de klant. Dit kan al door eenvoudig iemand aan te spreken met de voornaam of achternaam. Als bedrijf laat je door te personaliseren zien dat je er moeite voor doet om het zo persoonlijk mogelijk te maken en dit wekt vertrouwen. Het versterkt de relatie en leidt ook sneller tot herhaalaankopen en goede reviews.

Een hogere conversie

Gepersonaliseerde content zorgt uiteindelijk voor meer conversie. Doordat je voor een persoonlijke aanpak kiest, komt de juiste content terecht bij de juiste persoon en maak je impact. Dit leidt ertoe dat je potentiële kopers bereikt en dat de kans groter is dat zij ergens op klikken of iets kopen. Meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief of nieuwe bestellingen? Door personalisatie toe te passen is dat te bereiken.

Probeer dus jouw website of webshop, e-mailmarketing en social media zo persoonlijk mogelijk te maken. En vergeet ook de persoonlijke benadering ná de conversie niet. Van leuke persoonlijke mailtjes na een aanmelding voor de nieuwsbrief tot een persoonlijke verzendverpakking of bedankbriefje bij het pakketje: ze dragen bij aan een betere klantervaring.

Wil je jouw verzendverpakkingen uniek maken? Tape bedrukken is dan een goede optie. Het heeft zoals je hier hebt kunnen lezen meerdere voordelen om in de B2B-marketing te personaliseren. Als je dit als ondernemer momenteel nog niet doet, laat je een hoop kansen liggen. Je kunt er veel voordelen mee behalen, dus ga hier vooral mee aan de slag.

Lees ook:

Hero afbeelding:

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.