Zó maak je een goede linkbuildingstrategie voor B2B websites


Linkbuilding b2b

Mijn website is af en staat online, nu hoef ik niets meer te doen.” Dit is een gedachte die bij sommige ondernemers heerst. Maar niets is minder waar. Nu begint het eigenlijk pas! Je website kan dan online staan, dat wil niet zeggen dat deze vindbaar is door de zoekmachines. Het is dus zaak om daar mee aan de slag te gaan. Om vindbaar te worden in zoekmachines, dien je onder andere te bouwen aan de autoriteit van je website. De zogenaamde Domain Authority. Dat doe je met een goede linkbuildingstrategie!

Wat is een linkbuildingstrategie?

Kort gezegd betekent linkbuilding dat andere website linken naar jouw website, om zo te zorgen voor meer autoriteit. Met een goede linkbuildingstrategie zorg je ervoor dat er websites zijn die linkjes naar je website gaan plaatsen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt ervoor zorgen dat de content op je website zó goed is, dat andere websites uit zichzelf naar je gaan linken. Je raadt het al; daar gaat een hoop tijd in zitten, omdat je eerst bekend moet worden en een goed imago moet opbouwen. Een snellere strategie, is door simpelweg om links te vragen. Maar daarvoor heb je wél een linkbuildingnetwerk nodig. Hieronder bespreken we de twee strategieën.

Links verzamelen op een natuurlijke manier

De eerste strategie is door links te verzamelen op een natuurlijke manier. Dat betekent dat de content op je website zó goed is, dat anderen automatisch naar je willen linken. De basis is dus goede content, goede inhoud van de website. Goede inhoud is relevant voor je doelgroep en is up-to-date. Goede content is ook geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Hoe beter de tekst geoptimaliseerd is, hoe beter deze gevonden wordt door zoekmachines als Google. En dat betekent ook dat andere relevante websites jouw website sneller zullen vinden!

Bouw een linkbuildingnetwerk op

Een tweede strategie is door simpelweg om links te vragen bij andere websites. Maar, doe dit niet zomaar bij iedere website. Houd bijvoorbeeld rekening met de volgende punten:

  1. Vraag niet om links bij spamwebsites, websites die specifiek voor linkbuilding ontworpen zijn of bij gehackte websites. Dit kan zorgen voor een daling in autoriteit!
  2. Check van te voren welke Domain Authority en Trust Flow de website heeft. Dit doe je eenvoudig via bijvoorbeeld de tool Mozbar, die je gratis kunt gebruiken.
  3. Kies websites uit die wel raakvlakken hebben met jouw B2B Business. De link moet wel relevant zijn!

Een combinatie van beiden

Je kunt beide strategieën uiteraard ook combineren. Sterker nog: een combinatie van beiden werkt het beste! Als je om linkjes gaat vragen binnen je linkbuildingnetwerk, word je vaak gevraagd om een artikel aan te leveren waarin je zelf het linkje plaatst naar je website. Denk daarbij goed na over de ankertekst. Dit is het stukje tekst waar het linkje onder komt te staan. De ankertekst is belangrijk voor de vindbaarheid in de zoekmachine. Het beste is om een veel gebruikte zoekterm als ankertekst te plaatsen. Je dient dus altijd eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Een voorbeeld: Prova is een gevelreiniging bedrijf. Zij leveren gevelreiniging aan als dienst in de B2B markt. Als we voor hen een linkje willen plaatsen, gebruiken we de ankertekst gevel reinigen. Daar wil het bedrijf namelijk op gevonden worden!

Veel succes met jouw linkbuildingstrategie!

Foto door Vlada Karpovich via Pexels

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!
Vorige B2B klanten binnenhalen via SEO doe je zó
De volgende De beste CRM software voor ZZP en MKB in 2021 (inclusief tips en reviews)

Geen commentaar

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *