Betere keuzes door datagestuurde marketing
B2B-marketeers kunnen een vinger aan de pols van de bedrijfsprocessen houden met hun data over de markt, potentiële klanten en de ‘beste’ klanten. Presenteer je die data consistent en toegankelijk, dan ben je een waardevolle gesprekspartner voor de directie bij het bepalen van een succesvolle strategie. Maak daarbij onderscheid tussen drie soorten data: over de markt, over de potentiële klanten en over de klanten die het meeste bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Inzicht in de markt
Laat met jouw data zien in welke sectoren en regio’s het meeste potentieel zit, jullie het grootste marktaandeel hebben en waar de mogelijkheden liggen. Beweeg met deze data weg van het gevoel en richting de harde inzichten. Dat kan leiden tot een betere bedrijfsstrategie.
Inzicht in (potentiële) klanten
Als je erin slaagt de behoeften van de (potentiële) koper bloot te leggen, kan de directie haar strategie daarop aanpassen. En sales kan met de klant praten over wat hem bezighoudt, in plaats van die wandelende brochure te zijn voor het eigen product. Uit jouw marktonderzoek blijkt niet alleen wat de redenen zijn voor de aanschaf van een product, maar ook op welke indicatoren de klant intern wordt afgerekend (key performance indicators). Door daarop in te spelen, kunnen de resultaten verbeteren.
Inzicht in de ‘beste’ klanten
Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van de klanten die het meeste bijdragen aan het bedrijfsresultaat? Wat zijn de kenmerken van de klanten die zorgen voor goede referenties? Welke klanten hebben het meeste potentieel? De antwoorden zijn te vinden in jouw data. Daarmee is het mogelijk potentiële klanten te identificeren en betere ‘leads’ te genereren voor sales. Ook dat zal het bedrijfsresultaat ten goede komen.
Wees consistent en verkoop je waar
Tot slot: zie data niet als luxeproduct, maar als de grondstof om mee te werken.
- Kom elke maand of elk kwartaal met nieuwe inzichten en doe dat ook op jaarbasis.
- Verspreid je analyses consistent en hou het niet bij cijfers alleen, maar trek conclusies en geef advies.
- Directieleden hebben weinig tijd, dus zorg dat je analyses mooi en toegankelijk zijn vormgegeven.
De B2B-marketeer die op die manier kan helpen, levert een concrete bijdrage aan het bedrijfsresultaat.
Heb je zelf suggesties om als marketeer een concrete bijdrage te leveren aan de juiste strategie, neem contact met me op via LinkedIn of m.m.beekman@graydon.nl.
Afbeelding: http://wallpapers-achtergronden.blogspot.nl/2011/11/schip-achtergronden-boot-wallpapers.html
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
Een CRM-systeem selecteren? Inventariseer, vergelijk en kies! (stappenplan)
Een CRM-systeem kiezen, waar moet je op letten? In dit artikel tips en een concreet stappenplan om het beste CRM pakket te vergelijken voor jouw bedrijf
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
Contentmarketing niet langer heilige graal voor b2b-marketeers
De beste CRM software voor ZZP en MKB in 2024 (inclusief reviews)
De beste CRM systemen voor ZZP en MKB (inclusief tips en reviews) in 2024 met o.a. Pipedrive, Zoho, Teamleader, Hubspot CRM & Salesforce
Leadvriendelijke marketing, een utopie?
Leadvriendelijke marketing, een utopie? Hoe Inbound Marketing & Marketing Automation bijdragen aan leadvriendelijke marketing
Dynamics Marketing; het antwoord van Microsoft op Marketing Automation?
Dynamics Marketing van Microsoft is het antwoord van Microsoft op de Marketing Automation trend
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.