Tags: b2b marketing, dasboard, strategie
Al jaren verbaas ik me over een grote en dure kloof die Henry Mintzberg al in 1975 aanwees. Elke dag zijn er dure consultants bezig met het ontwerpen en installeren van ādashboardsā.
Nee niet in autoās, managementdashboards waarop een manager in Ć©Ć©n oogopslag kan zien hoe het met zijn bedrijf of afdeling gaat, en waarmee hij of zij kan bijsturen. Figuurlijk dan.
De grote grap is: het is best logisch dat een marketing)manager een dashboard gebruikt, en als je het hem of haar vraagt zal deze dat ook beamen. Maar Henry Mintzberg vaarde hier echter niet blind op, en ging op onderzoek uit. Met opvallende resultatenā¦
Onderbuik gevoel en harde feiten
Wat Henry deed was heel eenvoudig: hij ging gewoon eens een paar dagen naast zoān manager zitten, om te kijken hoe deze aan zijn of haar informatie kwam. En wat was zijn conclusie: er is een grote kloof tussen āfolkloreā en āfactā.
Infosnacks
De āfolkloreā zegt dat de manager iemand is die wikt, weegt en beslist, en die daar (natuurlijk) een dashboard bij nodig heeft. Maar uit het onderzoek van Henry Mintzberg bleek dat de āfactā er heel anders uit zag: de manager wordt de hele dag geleefd, en krijgt informatie vooral mondeling ātoegediendā in kleine brokjes: een telefoontje āwist je datā, iemand die binnenvalt āheb je gehoord datā, maar ook mailtjes, SMSājes, noem maar op. Henry noemt ze āinfosnacksā, en net als in de wereld van het voedsel beginnen deze snacks de maaltijden te vervangenā¦
Brokjes!Ā Ā
Nu kun je twee dingen doen: proberen deze āfactā terug te buigen naar āfolkoreā en managers te dwingen achter hun dashboardjes plaats te nemen, of je past je systemen gewoon aan deze āfactā aan. Toen MCB 10 jaar terug voor de metaalindustrie haar Marketing Intelligence Systeem introduceerde, werd dan ook besloten om het op deze manier in te richten: marktontwikkelingen werden via kleine e-mailberichten naar commerciĆ«le collegaās en (later) klanten (elke dag 3300!) gestuurd.
En sinds enkele maanden worden deze āinfosnacksā ook via Twitter (klik hier) verstuurd, met al mĆ©Ć©r dan 400 volgers. En we bouwen nu zelfs een āmarktkennisgeneratorā, een soort digitale journalist die een stroom aan data en nieuws automatisch omzet in āinfosnacksā. De mensen voor wie deze marktontwikkelingen relevant zijn kunnen ze op deze manier als āsnacksā toegediend krijgen, volgens Henry Mintzberg dĆ© manier waarop managers eigenlijk het liefst eten.
In zijn artikel (klik hier) verwoordt Henry het treffend:
āDit onderzoek bewijst dat de manager zijn beslissingen en model van de wereld niet baseert op dashboards, maar op kleine brokjes informatieā.
Het artikel is al 35 jaar oud en verschillende keren bekroond, en toch zullen morgen wereldwijd weer honderden dashboards geĆÆnstalleerd worden. Dashboards waar veel kans nooit iemand naar kijktā¦
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen. Hoe kom je tot een marketingplan dat beter werkt in de praktijk?
B2B Marketing Trendrapport 2019: De belangrijkste KPIās en uitdagingen voor 2019
B2B Marketing Trendrapport 2019; MQL, Samenwerking Marketing en Sales en meer inzet van marketing technologie in B2B
10 KPIās die een online B2B-marketeer zeker moet meten
In dit artikel lees je de tien belangrijkste KPIās voor een online b2b marketeer voor de evaluatie van een online marketing-strategie.
Ruben en Sophie geven Marketing Masterclass
Ruben en Sophie geven marketing masterclass: wat we kunnen leren van dit tv programma aan marketing en sales
Mascha Borsboom: āLeuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
B2B Marketing Trends voor 2017
Wat zijn de b2b marketing trends 2017? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiƫnter, beter en sneller?
![content marketing ebook](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img/https://usercontent.one/wp/www.b2bmarketeers.nl/wp-content/uploads/2021/11/nummer-1-contentmarketing-thumb.png?media=1668764890)
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.