Tags: b2b marketing, dasboard, strategie
Al jaren verbaas ik me over een grote en dure kloof die Henry Mintzberg al in 1975 aanwees. Elke dag zijn er dure consultants bezig met het ontwerpen en installeren van âdashboardsâ.
Nee niet in autoâs, managementdashboards waarop een manager in Ă©Ă©n oogopslag kan zien hoe het met zijn bedrijf of afdeling gaat, en waarmee hij of zij kan bijsturen. Figuurlijk dan.
De grote grap is: het is best logisch dat een marketing)manager een dashboard gebruikt, en als je het hem of haar vraagt zal deze dat ook beamen. Maar Henry Mintzberg vaarde hier echter niet blind op, en ging op onderzoek uit. Met opvallende resultatenâŠ
Onderbuik gevoel en harde feiten
Wat Henry deed was heel eenvoudig: hij ging gewoon eens een paar dagen naast zoân manager zitten, om te kijken hoe deze aan zijn of haar informatie kwam. En wat was zijn conclusie: er is een grote kloof tussen âfolkloreâ en âfactâ.
Infosnacks
De âfolkloreâ zegt dat de manager iemand is die wikt, weegt en beslist, en die daar (natuurlijk) een dashboard bij nodig heeft. Maar uit het onderzoek van Henry Mintzberg bleek dat de âfactâ er heel anders uit zag: de manager wordt de hele dag geleefd, en krijgt informatie vooral mondeling âtoegediendâ in kleine brokjes: een telefoontje âwist je datâ, iemand die binnenvalt âheb je gehoord datâ, maar ook mailtjes, SMSâjes, noem maar op. Henry noemt ze âinfosnacksâ, en net als in de wereld van het voedsel beginnen deze snacks de maaltijden te vervangenâŠ
Brokjes! Â
Nu kun je twee dingen doen: proberen deze âfactâ terug te buigen naar âfolkoreâ en managers te dwingen achter hun dashboardjes plaats te nemen, of je past je systemen gewoon aan deze âfactâ aan. Toen MCB 10 jaar terug voor de metaalindustrie haar Marketing Intelligence Systeem introduceerde, werd dan ook besloten om het op deze manier in te richten: marktontwikkelingen werden via kleine e-mailberichten naar commerciĂ«le collegaâs en (later) klanten (elke dag 3300!) gestuurd.
En sinds enkele maanden worden deze âinfosnacksâ ook via Twitter (klik hier) verstuurd, met al mĂ©Ă©r dan 400 volgers. En we bouwen nu zelfs een âmarktkennisgeneratorâ, een soort digitale journalist die een stroom aan data en nieuws automatisch omzet in âinfosnacksâ. De mensen voor wie deze marktontwikkelingen relevant zijn kunnen ze op deze manier als âsnacksâ toegediend krijgen, volgens Henry Mintzberg dĂ© manier waarop managers eigenlijk het liefst eten.
In zijn artikel (klik hier) verwoordt Henry het treffend:
âDit onderzoek bewijst dat de manager zijn beslissingen en model van de wereld niet baseert op dashboards, maar op kleine brokjes informatieâ.
Het artikel is al 35 jaar oud en verschillende keren bekroond, en toch zullen morgen wereldwijd weer honderden dashboards geĂŻnstalleerd worden. Dashboards waar veel kans nooit iemand naar kijktâŠ
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
B2B en Sociale Media: waar loopt het fout?
Veel B2B-bedrijven weten niet hoe ze de inzet van Social Media moeten aanpakken. In dit artikel tonen we hoe je je voordeel doet met Social Media in B2B
Het Waardepropositie Canvas model voor Liefde op het eerste gezicht!
Als het bij je bedrijf een komen en gaan van klanten is, is je propositie dan wel op orde? Of erger nog je trekt helemaal geen klanten aan met je website of webshop! Dan is er zeker âwerk aan de winkelâ.
Marketingkalender 2022; mag het ietsje meer zijn?
Wat staat er op de marketingkalender dit jaar? Bekijk hier handige data om mee te nemen in jouw marketingplanning
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen
Marketingplan anno nu: schieten op bewegende doelen. Hoe kom je tot een marketingplan dat beter werkt in de praktijk?
Maximaliseer groeipotentieel: 10 sleutelfactoren voor B2B
Maximaliseer jouw groeipotentieel in b2b met deze 10 sleutelfactoren. Met deze tips kun jij in b2b boven de rest uitstijgen!
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
Belangrijkste online b2b marketing ontwikkeling 2011
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.