Het kapotte managementdashboard

door Edwin Vlems | Last Updated:   7 februari 2012

Al jaren verbaas ik me over een grote en dure kloof die Henry Mintzberg al in 1975 aanwees. Elke dag zijn er dure consultants bezig met het ontwerpen en installeren van ā€˜dashboardsā€™.

Nee niet in autoā€™s, managementdashboards waarop een manager in Ć©Ć©n oogopslag kan zien hoe het met zijn bedrijf of afdeling gaat, en waarmee hij of zij kan bijsturen. Figuurlijk dan.

De grote grap is: het is best logisch dat een marketing)manager een dashboard gebruikt, en als je het hem of haar vraagt zal deze dat ook beamen. Maar Henry Mintzberg vaarde hier echter niet blind op, en ging op onderzoek uit. Met opvallende resultatenā€¦

Onderbuik gevoel en harde feiten

Wat Henry deed was heel eenvoudig: hij ging gewoon eens een paar dagen naast zoā€™n manager zitten, om te kijken hoe deze aan zijn of haar informatie kwam. En wat was zijn conclusie: er is een grote kloof tussen ā€˜folkloreā€™ en ā€˜factā€™.

Infosnacks

De ā€˜folkloreā€™ zegt dat de manager iemand is die wikt, weegt en beslist, en die daar (natuurlijk) een dashboard bij nodig heeft. Maar uit het onderzoek van Henry Mintzberg bleek dat de ā€˜factā€™ er heel anders uit zag: de manager wordt de hele dag geleefd, en krijgt informatie vooral mondeling ā€˜toegediendā€™ in kleine brokjes: een telefoontje ā€˜wist je datā€™, iemand die binnenvalt ā€˜heb je gehoord datā€™, maar ook mailtjes, SMSā€™jes, noem maar op. Henry noemt ze ā€˜infosnacksā€™, en net als in de wereld van het voedsel beginnen deze snacks de maaltijden te vervangenā€¦

Brokjes!Ā Ā 

Nu kun je twee dingen doen: proberen deze ā€˜factā€™ terug te buigen naar ā€˜folkoreā€™ en managers te dwingen achter hun dashboardjes plaats te nemen, of je past je systemen gewoon aan deze ā€˜factā€™ aan. Toen MCB 10 jaar terug voor de metaalindustrie haar Marketing Intelligence Systeem introduceerde, werd dan ook besloten om het op deze manier in te richten: marktontwikkelingen werden via kleine e-mailberichten naar commerciĆ«le collegaā€™s en (later) klanten (elke dag 3300!) gestuurd.

En sinds enkele maanden worden deze ā€˜infosnacksā€™ ook via Twitter (klik hier) verstuurd, met al mĆ©Ć©r dan 400 volgers. En we bouwen nu zelfs een ā€˜marktkennisgeneratorā€™, een soort digitale journalist die een stroom aan data en nieuws automatisch omzet in ā€˜infosnacksā€™. De mensen voor wie deze marktontwikkelingen relevant zijn kunnen ze op deze manier als ā€˜snacksā€™ toegediend krijgen, volgens Henry Mintzberg dĆ© manier waarop managers eigenlijk het liefst eten.

In zijn artikel (klik hier) verwoordt Henry het treffend:

ā€Dit onderzoek bewijst dat de manager zijn beslissingen en model van de wereld niet baseert op dashboards, maar op kleine brokjes informatieā€.

Het artikel is al 35 jaar oud en verschillende keren bekroond, en toch zullen morgen wereldwijd weer honderden dashboards geĆÆnstalleerd worden. Dashboards waar veel kans nooit iemand naar kijktā€¦

Edwin Vlems is Marketing Manager bij Vencomatic en deelt graag zijn marketingexpertise & vernieuwingen. Een paar keer per jaar geeft hij college op universiteiten en congressen: "Leuk om te doen en de reacties die je krijgt zijn waardevol."
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing šŸ†.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.