Waarom je in 2023 een community manager wilt hebben

door Redactie | Last Updated:   6 januari 2022

Tags:

Forrester voorspelt dat acht op de tien consumenten de wereld in 2023 als volledig digitaal ziet. Mensen zijn tijdens de COVID-19-pandemie technologie anders gaan gebruiken. Meer dan de helft van de onderzochte volwassenen deed mee aan onlineactiviteiten zoals groepsbijeenkomsten en sportlessen. Vierenveertig procent verbeterde hun technologie in huis. Consumenten hebben hoge verwachtingen van digitale ervaringen en daar moet je goed op voorbereid zijn als bedrijf in 2023. Maar hoe bouw je een goede community voor je doelgroep? Een plek waar ze graag samenkomen voor de activiteiten die jij aanbiedt? Kim Buining, community expert, deelt haar tips met je.

Een goede community

Wat maakt een goede community? Om te beginnen is het belangrijk om te kijken naar de vraag: wat is een community. Een community is een onlinegemeenschap van gelijkgestemden. Bijvoorbeeld je sportklas via Zoom of de lessen Frans die je normaal op locaties volgt, die je nu via Teams krijgt. Zo zijn er talloze onlinegroepen waartoe leden behoren. Een goede community zorgt ervoor dat de mensen binnen de groep blijven omdat ze zich er thuis voelen en eruit halen waarnaar ze opzoek zijn. Eigenlijk net als een fysieke groep, alleen dan digitaal op een (social media) platform, vanuit je eigen huis.

Iemand die is opgeleid tot community manager doet uitgebreid onderzoek naar gedrag binnen de groep op verschillende niveaus en springt daar agile op in.

Community manager

Community manager is een veelgevraagde positie bij bedrijven. Dat is niet voor niets. Iedere organisatie is online zichtbaar via sociale kanalen omdat ze hun doelgroep online willen (blijven) bedienen. Die platformen hebben aandacht nodig van een professional. Iemand die content maakt en de het beheer op zich neemt. Maar is het echt zo simpel? Of schuilt de sleutel naar community succes eigenlijk in andere zaken?

Kim Buining: “Ondernemers weten vaak zelf helemaal niet hoe ze het meeste kunnen halen uit bijvoorbeeld een membership dat ze aanbieden. Welke content maak je en hoe zorg je voor betrokkenheid en interesse? Juist terwijl dat enorm belangrijk is. Want op een inhoudsloze post die op het verkeerde moment geplaatst wordt, zit niemand te wachten en dan reageert er dus ook niemand. Zonde van je tijd én je imago.”

Het groepsgevoel

In een eerder artikel schreven we al dat de klantenervaring zeer belangrijk is. Een verslag van McKinsey toont aan dat B2C-bedrijven qua klantenervaring een beoordeling krijgen tussen 65 en 85%, terwijl B2B-bedrijven slechts een gemiddelde halen van onder de 50%. Hoe kan men hieraan werken? Door de klant simpelweg van A tot Z te begeleiden in het koopproces en hen een positieve ervaring te geven. Dat is nou precies waar het bij community management om draait.

Kim: “Neem nou een betaalde business-community met een paar duizend leden waar niemand eigenlijk post. Dat komt best vaak voor. Omdat er geen berichten zijn, kijkt niemand in de groep en verlaten mensen de community uiteindelijk weer omdat ze zich er niet mee verbonden voelen. Mensen hebben behoefte aan een groepsaspect. Maar alleen een groep creëren is niet voldoende. Met oppervlakkige content kom je er ook niet. Op Facebook kom je soms nog wel weg met vragen als ‘wat ga je doen vanmiddag’, maar niet in alle groepen is daar behoefte aan. Veel groepen vragen om eenheid, steun, samenzijn.”

Gedrag analyseren

Een community manager kijkt echt naar de groep. Wat hebben de mensen nodig? Welke behoeftes hebben ze en hoe kunnen die binnen de community vervuld worden? Dat maakt een groot verschil. Goed community management zorgt ervoor dat mensen gezien worden en dat de retentie hoger wordt. Zo wordt de community een fan-base waar mensen graag bij willen horen. Met een groepsgevoel dat dieper gaat dan marketing.

Kim Buining: “Op communicatieopleidingen leer je vaak een doelgroep te formulieren en een ijkpersoon neer te zetten. Daarvoor ga je dan je communicatieboodschappen maken. Maar zo werkt het niet binnen groepen. Daarin zitten zoveel verschillende mensen met verschillende wensen. Bovendien hebben externe factoren ook invloed op gedachten en reacties van leden. Dat is vooraf niet vast te leggen in een marketingplan.”

“Iemand die is opgeleid tot community manager doet uitgebreid onderzoek naar gedrag binnen de groep op verschillende niveaus en springt daar agile op in. Zo kun je leden geven wat ze willen en wat ze nodig hebben. Vrienden onderling kijken ook naar elkaars gedrag om er zo voor elkaar te zijn.”

Niet iedereen kan een community managen. Want data lezen is anders dan data analyseren. Kijk maar naar Google Analytics, dat zijn gewoon nummers, maar om die nummers ook echt goed begrijpen en te analyseren moet je de juiste kennis en ervaring hebben. Dat is nou precies wat een community manager doet voor je online membership.

Mensen hebben behoefte aan een groepsaspect. Maar alleen een groep creëren is niet voldoende.

Het juiste platform vinden

Een community manager zorgt ervoor dat je te vinden bent op het juiste platform. Er zijn tegenwoordig tientallen plekken online waar je contact kunt maken met mensen, maar waar bevindt jouw doelgroep zich?

Zoals Forbes schrijft: niet alle sociale platforms zijn geschikt voor een bedrijf en eerlijk gezegd zijn er te veel om ze allemaal te gebruiken. Kies er een of twee die geschikt zijn voor het bereiken van de doelgroep, het type inhoud dat je wilt delen en een strategie.

Voor B2B bedrijven is LinkedIn een uitstekende plek om lange inhoud te delen en contact te leggen met potentiële partners en klanten. Je kunt bij LinkedIn speciale groepen maken waarin je jouw community onderhoudt.

B2C bedrijven kunnen bij Facebook terecht voor direct consumentenbereik. Dit kan via een openbare pagina van het bedrijf of een besloten groep, wat het exclusiever maakt omdat niet iedereen bij de content kan

Organisch groeien

Als organisatie wil je dat zoveel mogelijk mensen in jouw groep, membership of community blijven. Dit zorgt er namelijk voor dat jij jouw boodschap, nieuwe producten en/of diensten op een eenvoudige manier kunt overbrengen aan warme leads, namelijk jouw eigen fan-base.

Daarom is het zo belangrijk om een sterkte community op te bouwen en deze goed te onderhouden. Wat blije fans delen dat met anderen en zo zal je onderneming succesvol organisch groeien.

Zorg daarom voor een online platform, dat past bij jouw doelgroep, boodschap en strategie. Zorg ervoor dat alle leden zich gezien en gehoord worden en dat de retentie hoog blijft. Kijk vervolgens naar de ontwikkelingen binnen de groep en peil waar je eventueel zou kunnen uitbreiden. Of ga hiervoor opzoek naar een community manager.

Kim Buining

Kim Buining is een community expert gericht op ondernemers. Ze begon haar carrière als maatschappelijk werker, getraind om gedrag te analyseren en groeide zo door tot community manager. Kim heeft een succesvol boek geschreven: in tien stappen een succesvolle Facebookgroep en biedt een opleiding aan om community managers te trainen. Ze reisde haar grote liefde achterna naar de Verenigde Staten, maar haar business hart ligt nog steeds in Nederland.

Foto door Matheus Bertelli via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.