Tags: interview
âIk heb altijd in een industriĂ«le omgeving de marketing gedaan. In het begin vond ik het niet sexy, maar tijdens mijn stage ontdekte ik dat het juist een grotere uitdaging is en je in deze markt erg creatief moet zijn. Ik doe het nu 15 jaar en vind het heel leuk: als het werkt, werkt het goed. De B2B-markt zelf is wel wat conservatiever, dan is het gaaf als je dingen bedenkt waar ze op reageren.â
Marijke Vreugdenhil is Marketing Specialist bij industrieel toeleverancier MAG45, ze probeert B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen: âIk probeer B2B-marketing anders te doen, alhoewel ik ook wel eens wat van B2C-marketing probeer te leren. Veel is al uitgevonden natuurlijk, we zitten nu bijvoorbeeld met video content te spelen. Wij maken marketing vaak specifiek voor individuele klanten, zoals nieuwsbrieven. Dit is in ons geval rendabel, aangezien onze klanten 500 miljoen+ blue chip bedrijven zijn en we vaak op meerdere locaties zitten.â
Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems over B2B Marketeers.
Hoe gaat dat in praktijk?
âWe hebben vijf doelgroepen met overlap, waarbij de synergie groot is. Sommige collegaâs zitten intern bij de klant, die stellen we dan voor bijvoorbeeld. Of we laten zien welke projecten we voor hetzelfde bedrijf hebben gedaan, maar dan in andere landen. We proberen het heel persoonlijk te maken, Business-2-Business wordt dan Human-2-Human.â
âAfgelopen jaar wilde ik dat alle accountmanagers een videoboodschap gingen opnemen en naar de klanten sturen, maar je merkt dat daarbij nog wel âuitdagingenâ zijn. Jongeren hebben er wel minder moeite mee, zoals verwacht. We hebben ook een marketinggerichte directeur gelukkig, die geeft ook het goede voorbeeld.â
âWe gaan komend jaar ook op alle locaties de General Manager een blog laten schrijven met daarin een video van een tour door het gebouw en enkele lokale collegaâs aan het woord over hun functie. Toen ik startte bij MAG45, ben ik meteen op zoek gegaan naar ambassadeurs per afdeling, ze zitten dan in een online mediacomitĂ© dat namens de afdeling dingen kan publiceren. Ik vraag ze ook om dingen te delen, en een eigen tekst erbij te schrijven.
Tijdens de kerstborrel hebben we ook Workplace van Facebook geĂŻntroduceerd, zodat alle locaties eenvoudig met elkaar dingen kunnen delen en up-to-date zijn wat er wereldwijd binnen het bedrijf gebeurt. Dat is ook echt ontploft. Ik vind interne marketing heel belangrijk, inclusief het creĂ«ren van interne ambassadeurs. Zij staan tenslotte vaak direct in contact met de klant. Dit, in combinatie met externe marketing, maakt of kraakt succesvolle B2B marketing in mijn ogen.â
Vertel eens wat over jezelf?
âIk ben zelf al vroeg begonnen met werken, op mijn 17e wilde ik de praktijk al in. Mijn opleiding Bedrijfskunde heb ik later in de avonduren gedaan, daar kwam ik in aanraking met marketing. Daarna heb ik mijn Master in Marketing nog gehaald.â
âWe zitten hier met 260 man, we zijn een voormalig Philipsbedrijf en zijn voortgekomen uit een afdeling die was gericht op het optimaliseren van spare parts voor de productie van machines, maar ook het onderhoud. Uiteindelijk zijn we dat ook voor andere bedrijven gaan doen, en nu zijn we geen Philips-onderdeel meer.â
âTegenwoordig doen we âintegrated supplyâ: het optimaliseren van een complete productiefaciliteit of het onderhoud ervan door op het juiste moment, het juiste onderdeel, op de juiste plaats te leveren. Dit doen we bijvoorbeeld bij ASML, Johnson & Johnson, Mars en Heineken. Vaak zitten hier ook collegaâs intern om alles lokaal te organiseren.â
âMAG45 is ook het centrale aanspreekpunt voor andere leveranciers geworden, dat is voor de klant veel handiger. Het gaat dan vaak om de ‘staart’ van hun inkooppakket, zodat de klant zich kan focussen op de belangrijkste onderdelen van de machines. We optimaliseren ook het complete voorraadbeheer. En dat doen we wereldwijd, wat wel enige complexiteit meebrengt voor Marketing & Communicatie. Maar dat maakt het alleen maar uitdagender.â
Eerder verschenen interviews uit het boek van Edwin op b2bmarketeers.nl:
- Bas van Seeters: Het belangrijkste is dat onze collega’s meedoen in marketing
- Tamara Sanders: de beste b2b content komt uit de praktijk
- Willem de Vriess: Marketing in b2b is pure marketing
- Patrick van Zandwijk: kennis delen is de sleutel tot het groeien van je bedrijf
- Willeke Traa: we veranderen langzaam in een partner voor makelaars
- Rex Vermeulen: ik ben voor mijn b2b opdrachtgevers de stem van de klant
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Mascha Borsboom: âLeuk dat LinkedIn, maar gevonden worden via Google is belangrijker”
Mascha Borsboom is Content Specialist bij technisch groothandel Imbema. Ze heeft de b2b marketing van haar bedrijf flink zien veranderen richting content marketing.
Patrick van Zandwijk: “Kennis delen is de sleutel tot het groeien van je B2B-bedrijfâ
âIk vind B2B-marketing uitdagender, B2C-marketing is toch wat 'makkelijk'. Rond B2B-marketing zit veel meer complexiteit.â
âIn B2B-marketing moet je onderaan de Sales funnel beginnenâ
in de B2B-markt mag je mensen professioneel aanspreken. Mensen zoals jij, die je zo goed mogelijk probeert te helpen.
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Interview | Bart Strijker van Jelba over B2B e-commerce en B2B leadgeneratie
Interview | De status van Online Marketing in B2B op dit moment
De b2b marketeer als dirigent van Artificial Intelligence
Artificial intelligence in B2B zweeft door de business en krijgt langzaam voetjes aan de grond. Hoe staat het nu met de ontwikkelingen van AI in Nederland?
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.