“Ik heb altijd in een industriële omgeving de marketing gedaan. In het begin vond ik het niet sexy, maar tijdens mijn stage ontdekte ik dat het juist een grotere uitdaging is en je in deze markt erg creatief moet zijn. Ik doe het nu 15 jaar en vind het heel leuk: als het werkt, werkt het goed. De B2B-markt zelf is wel wat conservatiever, dan is het gaaf als je dingen bedenkt waar ze op reageren.”

Marijke Vreugdenhil is Marketing Specialist bij industrieel toeleverancier MAG45, ze probeert B2B-marketing naar een hoger niveau te tillen: “Ik probeer B2B-marketing anders te doen, alhoewel ik ook wel eens wat van B2C-marketing probeer te leren. Veel is al uitgevonden natuurlijk, we zitten nu bijvoorbeeld met video content te spelen. Wij maken marketing vaak specifiek voor individuele klanten, zoals nieuwsbrieven. Dit is in ons geval rendabel, aangezien onze klanten 500 miljoen+ blue chip bedrijven zijn en we vaak op meerdere locaties zitten.”

Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems over B2B Marketeers.

Hoe gaat dat in praktijk?

“We hebben vijf doelgroepen met overlap, waarbij de synergie groot is. Sommige collega’s zitten intern bij de klant, die stellen we dan voor bijvoorbeeld. Of we laten zien welke projecten we voor hetzelfde bedrijf hebben gedaan, maar dan in andere landen. We proberen het heel persoonlijk te maken, Business-2-Business wordt dan Human-2-Human.”

“Afgelopen jaar wilde ik dat alle accountmanagers een videoboodschap gingen opnemen en naar de klanten sturen, maar je merkt dat daarbij nog wel ‘uitdagingen’ zijn. Jongeren hebben er wel minder moeite mee, zoals verwacht. We hebben ook een marketinggerichte directeur gelukkig, die geeft ook het goede voorbeeld.”

“We gaan komend jaar ook op alle locaties de General Manager een blog laten schrijven met daarin een video van een tour door het gebouw en enkele lokale collega’s aan het woord over hun functie. Toen ik startte bij MAG45, ben ik meteen op zoek gegaan naar ambassadeurs per afdeling, ze zitten dan in een online mediacomité dat namens de afdeling dingen kan publiceren. Ik vraag ze ook om dingen te delen, en een eigen tekst erbij te schrijven.

Tijdens de kerstborrel hebben we ook Workplace van Facebook geïntroduceerd, zodat alle locaties eenvoudig met elkaar dingen kunnen delen en up-to-date zijn wat er wereldwijd binnen het bedrijf gebeurt. Dat is ook echt ontploft. Ik vind interne marketing heel belangrijk, inclusief het creëren van interne ambassadeurs. Zij staan tenslotte vaak direct in contact met de klant. Dit, in combinatie met externe marketing, maakt of kraakt succesvolle B2B marketing in mijn ogen.”

Vertel eens wat over jezelf?

“Ik ben zelf al vroeg begonnen met werken, op mijn 17e wilde ik de praktijk al in. Mijn opleiding Bedrijfskunde heb ik later in de avonduren gedaan, daar kwam ik in aanraking met marketing. Daarna heb ik mijn Master in Marketing nog gehaald.”

“We zitten hier met 260 man, we zijn een voormalig Philipsbedrijf en zijn voortgekomen uit een afdeling die was gericht op het optimaliseren van spare parts voor de productie van machines, maar ook het onderhoud. Uiteindelijk zijn we dat ook voor andere bedrijven gaan doen, en nu zijn we geen Philips-onderdeel meer.”

“Tegenwoordig doen we ‘integrated supply’: het optimaliseren van een complete productiefaciliteit of het onderhoud ervan door op het juiste moment, het juiste onderdeel, op de juiste plaats te leveren. Dit doen we bijvoorbeeld bij ASML, Johnson & Johnson, Mars en Heineken. Vaak zitten hier ook collega’s intern om alles lokaal te organiseren.”

“MAG45 is ook het centrale aanspreekpunt voor andere leveranciers geworden, dat is voor de klant veel handiger. Het gaat dan vaak om de ‘staart’ van hun inkooppakket, zodat de klant zich kan focussen op de belangrijkste onderdelen van de machines. We optimaliseren ook het complete voorraadbeheer. En dat doen we wereldwijd, wat wel enige complexiteit meebrengt voor Marketing & Communicatie. Maar dat maakt het alleen maar uitdagender.”

Eerder verschenen interviews uit het boek van Edwin op b2bmarketeers.nl: