Een Pipedrive review kan niet ontbreken als het gaat over crm software. Naast de grote jongens als Microsoft Dynamics CRM en Salesforce zijn er ook CRM pakketten beschikbaar die in veel gevallen toegankelijker zijn voor het klein en middenbedrijf. Een van die pakketten is Pipedrive. Dit CRM pakket past in het rijtje van ZOHO CRM, Teamleader en FunnelCRM. In deze Pipedrive review kijken we naar het pakket vanuit een MKB organisatie.

Wat is Pipedrive CRM?

Deze vrij jonge speler op de CRM markt richt zich op het beheren van accounts en verkoopkansen vanuit een cloud oplossing en een focus op mobiel gebruik. De tool richt zich vooral op het klein en middenbedrijf en is vergelijken met CRM reuzen minder uitgebreid in functionaliteit. De tool is gericht op het ondersteunen van teams die zich bezighouden met een verkoopkans en geeft een visuele weergave van de status van een deal.

Opvallend:

Er lijkt duidelijk focus op de Nederlandse markt want er is een Nederlandstalige website. Dit is echter een oppervlakkige schil; support en de kennisbank zijn direct Engelstalig.

Verkoopkansen beheren met Pipedrive

Als je met Pipedrive aan de slag gaat zul je zien dat deze volledig is gericht op het verkoopproces. Bij aanvang van het werken in Pipedrive is de allereerst handeling: het het aanmaken van een nieuwe verkoopkans.

Ieder in te voeren contact wordt gezien als een lead, een account waar een mogelijke order uit gaat komen. Voor de eerste keer werken in Pipedrive doet me denken aan het invoeren van een visitekaartje dat je hebt meegenomen van een beurs waar je direct een mogelijke orderwaarde aan hangt.

Dat werkt super snel en intuïtief. Je wordt niet geremd door ingewikkelde vragen of velden en voert direct iets in. Dit kan in een list-view of een visuele weergave die ook in een oogopslag de status van kansen laat zien. Wat mij bij deze Pipedrive review direct duidelijk wordt: Pipedrive is echt een eenvoudige salestool gericht op dealmaking.         

Pipedrive zit prima in elkaar. Bij het invoeren van een bedrijfsnaam die al bestaat krijg je de mogelijkheid om deze samen te voegen met het bestaande bedrijf als hetzelfde bedrijf bedoel wordt.

Salesfunnel aanpassen

Pipedrive komt standaard met een voorbeeld salesfunnel waarin fases zijn gedefinieerd die een verkoopkans kan doorlopen. Hier hoort ook een bepaalde weging bij. Deze fases zijn door de gebruiker aan te passen zodat ze ook passen bij de verkoopkans fases die passen bij de branche en het bedrijf.

Je kunt zelf de salespipeline inrichten voor je verkoopkansen

Na het aanmaken van een deal met bijbehorende data kunnen er ook activiteiten worden gepland. Hier staat ook een aantal standaard activiteiten weergegeven zoals bellen of mailen. Deze activiteiten kunnen ook gesynchroniseerd worden met de eigen agenda. De verkoper heeft ook inzicht in zijn activiteiten.

E-mails vanuit Pipedrive

Een handige functie voor sales is het synchroniseren van de e-mail client met Pipedrive. Hierdoor kunnen mails worden vastgelegd onder de accounts en kunnen er vanuit Pipedrive mails vestuurd worden vanuit een vast template. Er zijn ook workflow-mogelijkheden en mogelijkheden voor het versturen van bulk-emails. Ik heb echter het idee dat het in dat geval verstandiger is om gebruik te maken van pakketten die hier op ingericht zijn door te werken met een koppeling tussen Pipedrive en bijvoorbeeld E-mail marketing software.

Op zoek naar vergelijkbare tools zoals Pipedrive? 🤔
Dit zijn CRM-systemen die wellicht ook aansluiten bij wat jij zoekt. 👇

 

Rapportages en dashboards in Pipedrive

Pipedrive rapporten en dashboards
Er is een standaard set aan rapporten beschikbaar. Thats it.

De rapportage functionaliteit in Pipedrive zit prima in elkaar. Per verkoper, periode, type product/dienst of deal zijn er rapportages te maken. Er kan ook gekeken worden naar teams en de activiteiten die er zijn uitgevoerd of gepland. Ook kunnen er management rapportages worden gemaakt in verschillende soorten weergaven zoals een rapportage van de omzet. Vanuit de rapportages in Pipedrive kan er ook ingezoomd worden op de achterliggende data door te klikken op de regels zonder het rapport te verlaten.

Het aantal type rapporten is wel beperkt en daar is niet veel op te beïnvloeden.

Pipedrive voor marketeers…..hmmmm

De database is vanuit bedrijf of contactpersoon niveau te benaderen. Op de database zijn filters toe te passen waarbij op alle velden uit de database filters kunnen worden gezet. Hierbij is het uitgangspunt: het bedrijf, de contactpersoon, de verkoopkans, de activiteit of het product. Ik vind dit niet zo goed werken als ik gewend ben van andere CRM-systemen maar je kunt er zeker wel de nodige lijsten uithalen.

Filters kunnen ook vastgelegd worden als favoriet om op een ander moment te raadplegen. De resultaten kunnen worden geëxporteerd om bijvoorbeeld te gebruiken in andere systemen. Pipedrive kent ook een API en app-eco systeem om koppelingen te leggen met andere systemen.

Wat wel een aardige optie is, is de weergave op de kaart van alle entiteitien uit de database. Zo kun je bijvoorbeeld in een landkaartweergave inzichtelijk maken waar de leads of klanten zitten.

Geinig; geografische weergave van je klanten of verkoopkansen

Het systeem biedt geen native ondersteuning voor marketingdoeleinden zoals een email marketing tool of lead identificatie tool. Via de samenwerking met andere tools zijn hier wel mogelijkheden voor. Voor marketeers is het dus vooral een digitale kaartenbak waar andere CRM-systemen meer functies bieden rondom het 360 graden klantbeeld en ondersteuning van marketing campagnes.

Probeer hier de gratis trial van Pipedrive

Koppelingen tussen Pipedrive en andere systemen

CRM systemen staan niet meer los in automatiseringslandschappen van bedrijven. Dat heeft Pipedrive goed begrepen. Er is een groot aantal koppelingen beschikbaar tussen andere softwarepakketten om de kracht van Pipedrive uit te breiden. Denk aan Google Maps en Trello. Of marketing software zoals Mailchimp of Leadfeeder. Ik mis hier in de Pipedrive marketplace overigens nog wel koppelingen met bekende namen als ActiveCampaign of Convertkit.

Pipedrive kan standaard worden geïntegreerd met tools zoals Google Agenda en andere Google-apps.

Gebruiksvriendelijkheid & Interface van Pipedrive…een dikke plus!

Een hele grote kracht van de tool vind ik het gebruiksgemak, de performance en de visuele weergave van alle data. Vooral het aanmaken en beheren van verkoopkansen ziet er goed uit en werkt eenvoudig. De functies zijn snel te vinden en Pipedrive biedt een mooie flow van de salesfunnel. Voor deze Pipedrive review heb ik vrijwel direct alles gevonden wat ik zocht zonder de hulp te hoeven raadplegen. Het ziet er degelijk en betrouwbaar uit. Er is overigens een hulp beschikbaar. Daarnaast is er veel documentatie en support beschikbaar (Engelstalig). Deze gebruiksvriendelijkheid en ook de mobile toegankelijkheid zijn een plus voor deze tool.

Prijspakketten van Pipedrive

Pipedrive heeft een abonnementenstructuur gebaseerd op het aantal gebruikers en de functionaliteit. Daarnaast kun je gebruikmaken van gratis en betaalde apps uit de marketplace om extra functionaliteit toe te voegen.

Je kunt kiezen voor een betaling per maand of een betaling per jaar. Bij de jaar-optie krijg je korting. De prijzen van Pipedrive die hier staan beschreven gaan uit van een jaarlijkse betaling van de Pipedrive abonnementskosten zonder extra apps. De prijzen staan weergeven per gebruiker per maand in euro’s:

  • Essential: 12,50,-
  • Advanced: 24,90
  • Professional: 49,90
  • Enterprise: 99,- (alleen af te nemen vanaf 10 licenties).

Er is ook een gratis trial versie beschikbaar om Pipedrive uit te proberen. Deze hebben we ook gebruikt voor deze Pipedrive review.

Pluspunten van Pipedrive

  • Gebruikersgemak: de tool werkt super eenvoudig en intuïtief
  • Sterk gericht op dealmaking
  • Prima prijs/kwaliteitsverhouding
  • Smoelt goed!  

Minpunten van Pipedrive

  • Weinig echte marketingmogelijkheden
  • Niet met alle relevante tools een default koppeling beschikbaar

Eindoordeel van Pipedrive CRM

De wereld van CRM pakketten is divers en blijft aantrekkelijk voor nieuwkomers. Ook breiden steeds meer business- en marketingtools hun functionaliteit uit om ook CRM te kunnen bieden. Een voorbeeld hiervan is HubSpot CRM, onlangs gelanceerd vanuit het stevige fundament van Marketing Automation. CRM functionaliteit zie je ook terug in boekhoudpakketten of e-mail marketing tools.

Toch is het een verademing om juist een specialist op dit gebied te vinden, een zogenaamde best-of-breed oplossing die zich echt richt op CRM functionaliteit. Daar is Pipedrive een uitstekend voorbeeld van.

Ben je op zoek naar een eenvoudig te implementeren en te gebruiken CRM tool voor een klein of middengroot bedrijf? Dan heb je aan Pipedrive volgens mij een prima CRM pakket. Vooral, moet ik daarbij zeggen, voor de ondersteuning van het Salesteam. Voor uitgebreidere functionaliteit zoals projectmanagement, marketing of service kun je beter naar andere tools kijken.

Pipedrive is een succesvol CRM systeem dat veel gebruikers heeft en dat snap ik wel. Bij het maken van deze Pipedrive review merkte ik hoe smooth alles verloopt en hoe snel je je onderweg bent met deze tool. Pure sales ondersteuning voor zzp, klein of midden bedrijf? Ja hoor, een prima CRM pakket!

Probeer hier de gratis trial van Pipedrive

Lees ook: De Beste CRM software voor ZZP en MBK met tips en reviews

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!